Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

19. 02. 2025

Zaměstnanci Vojenského historického ústavu Praha pokračují v natáčení seriálu PRIMA HISTORIE s týmem televize PRIMA. V zatím posledním dílu se můžete seznámit s historií létajícího exponátu se sbírky Vojenského historického ústavu Praha, letounem Let C-11. Ten vycházel ze slavného válečného letounu JAK-3 a byl určen jako přechodový letoun na ruskou proudovou techniku. Licenčně se vyráběl závodu LET v Kunovicích. Ve videu uvnitř článku uvidíte i záběry z pilotní kabiny za letu.

S historií letounu LET C-11, který mohou návštěvníci akcí Vojenského historického ústavu Praha vídat v letových ukázkách při dnech pro veřejnost zejména ve Vojenském technickém muzeu Lešany, se můžete seznámit v dalším díle seriálu PRIMA HISTORIE. Stačí, když se podíváte do rubriky Prima HISTORIE VHÚ PRAHA A PRIMA CNN na hlavní stránce našeho webu. 

„Bylo potřeba mít stroj, na kterém se piloti mohli školit na proudové letouny pro stíhací piloty. Ukázalo se, že tento stroj je velice vhodný, zejména proto, že jim umožňoval zvyknout si na umístění a ovládání sovětské techniky a ruské filosofie rozložení ovládacích prvků,” říká v dokumentu kurátor leteckých sbírek VHÚ Praha Jan Sýkora. Z tohoto stroje pak piloti pokračovali na cvičné i sólové stíhačky MiG-15.

Stroj ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha je provozován díky spolupráci s LOM Praha a pilotuje jej bývalý bojový pilot L 159 Alca Tomáš Bruštík z centra Leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí LOM Praha. Ve videu uvidíte jeho pilotáž i neobvyklé záběry z letounu. 

Ředitel LOM Praha Jiří Protiva v dokumentu prozrazuje, že práce na renovaci tohoto stroje trvaly 2 roky a podíleli se na ní všichni specialisté, které tento státní podnik má. „Bylo to hodně práce a jsme velice rádi, že od roku 2018 ho mohou diváci vídat na leteckých show ve vzduchu, říká Jiří Protiva.

Fandové letadel se také dozví, že na tomto typu stroje létal také slavný akrobat Petr Jirmus, protože část domácí licenční produkce se dostala také do Svazarmu.

Dvanáctiminutová reportáž určitě stojí za vaši pozornost:

Aktuálně



Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

Výzkum u českých krajanů v Chorvatsku

15. 12. 2025
Pracovníci VHÚ Praha Miroslav Vyšata, Michal Louč a Leoš Krejča na podzim…
Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…