Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

Podívejte se na další díl seriálu PRIMA HISTORIE, uvidíte pilota letounu Let C-11 v kokpitu při letu

19. 02. 2025

Zaměstnanci Vojenského historického ústavu Praha pokračují v natáčení seriálu PRIMA HISTORIE s týmem televize PRIMA. V zatím posledním dílu se můžete seznámit s historií létajícího exponátu se sbírky Vojenského historického ústavu Praha, letounem Let C-11. Ten vycházel ze slavného válečného letounu JAK-3 a byl určen jako přechodový letoun na ruskou proudovou techniku. Licenčně se vyráběl závodu LET v Kunovicích. Ve videu uvnitř článku uvidíte i záběry z pilotní kabiny za letu.

S historií letounu LET C-11, který mohou návštěvníci akcí Vojenského historického ústavu Praha vídat v letových ukázkách při dnech pro veřejnost zejména ve Vojenském technickém muzeu Lešany, se můžete seznámit v dalším díle seriálu PRIMA HISTORIE. Stačí, když se podíváte do rubriky Prima HISTORIE VHÚ PRAHA A PRIMA CNN na hlavní stránce našeho webu. 

„Bylo potřeba mít stroj, na kterém se piloti mohli školit na proudové letouny pro stíhací piloty. Ukázalo se, že tento stroj je velice vhodný, zejména proto, že jim umožňoval zvyknout si na umístění a ovládání sovětské techniky a ruské filosofie rozložení ovládacích prvků,” říká v dokumentu kurátor leteckých sbírek VHÚ Praha Jan Sýkora. Z tohoto stroje pak piloti pokračovali na cvičné i sólové stíhačky MiG-15.

Stroj ze sbírky Vojenského historického ústavu Praha je provozován díky spolupráci s LOM Praha a pilotuje jej bývalý bojový pilot L 159 Alca Tomáš Bruštík z centra Leteckého výcviku v Pardubicích, které je součástí LOM Praha. Ve videu uvidíte jeho pilotáž i neobvyklé záběry z letounu. 

Ředitel LOM Praha Jiří Protiva v dokumentu prozrazuje, že práce na renovaci tohoto stroje trvaly 2 roky a podíleli se na ní všichni specialisté, které tento státní podnik má. „Bylo to hodně práce a jsme velice rádi, že od roku 2018 ho mohou diváci vídat na leteckých show ve vzduchu, říká Jiří Protiva.

Fandové letadel se také dozví, že na tomto typu stroje létal také slavný akrobat Petr Jirmus, protože část domácí licenční produkce se dostala také do Svazarmu.

Dvanáctiminutová reportáž určitě stojí za vaši pozornost:

Aktuálně



Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…
Cvičení DUNAJ-86

Cvičení DUNAJ-86

24. 02. 2025
Ve dnech 3. – 8. února 1986 se na území Maďarské lidové…
Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

Z restaurátorských dílen: Restaurování střelecké věže letounu Š-50

21. 02. 2025
Přečtěte si, jak kolegové z Leteckého muzea Kbely pečlivě pracovali na restaurování…
Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

Úskalí národnostních vztahů v meziválečném Československu. Kauza takzvaného Machníkova výnosu z roku 1936

17. 02. 2025
Snaha československé vlády o účinnou ochranu utajovaných skutečností se setkala s nežádoucím ohlasem…
Ohnivá bouře srovnala Drážďany se zemí. O spojeneckých náletech dodnes koluje řada mýtů

Ohnivá bouře srovnala Drážďany se zemí. O spojeneckých náletech dodnes koluje řada mýtů

16. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…