Do Leteckého muzea Kbely byl v nedávných dnech dopraven polský cvičný letoun PZL TS-11 Iskra. Tento významný sbírkový přírůstek byl získán výměnou mezi Vojenským historickým ústavem Praha a Muzeem lotnictwa polskiego v Krakově. Letoun doplní sbírku cvičných proudových letadel – přímých konkurentů československého Delfína.
Letoun PZL TS-11 Iskra získal VHÚ na základě dohody s Muzeem lotnictwa polskiego, která byla podepsána v letošním roce. Z Polska do České republiky putovala Iskra, naopak do Polska bude v nejbližších dnech převezen exemplář československého letounu L-29 Delfín. Šlo o oboustraně výhodnou a vyváženou výměnu letadel podobného typu, pocházejících i ze stejné doby.
Letoun Iskra byl z polského Krakova dopraven rozložený, před převozen bylo nutné odmontovat obě křídla, vodorovnou ocasní plochu a také některé panely kryjící motor. Zpětné namontování křídel i dalších prvků však nebude představovat složitý proces. Letadlo je navíc ve velmi dobrém až vynikajícím stavu, díky novému nátěru, který byl v Polsku proveden, nebude ani potřeba stroj jakkoli upravovat pro výstavní účely.
S Iskrou se nicméně vzhledem ke končící sezóně v Leteckém muzeu Kbely budou moci návštěvníci seznámit až příští rok, konkrétně při zahájení nové muzejní sezóny v Leteckém muzeu Kbely, které je naplánováno na duben roku 2015.
Letadlo PZL TS-11 Iskra bylo vyvíjeno koncem 50. let, v roce 1961 se stroj zúčastnil srovnávací prezentace, jejímž účelem bylo vybrat standardní cvičný proudový letoun států Varšavské smlouvy. Iskra se zde představila společně s československým letadlem L-29 Delfín, třetím strojem byl sovětský letoun Jak-30. L-29 Delfín si tehdy vedl nejlépe a posléze se stal ve své kategorii jedním z nejúspěšnějších poválečných letadel; od roku 1963 do roku 1974 bylo vyrobeno 3 500 kusů.
Letoun PZl TS-11 Iskra se i přes tento dílčí neúspěch také dostal v roce 1963 do výroby, o rok později ho do svých složek zařadila polská armáda. Vývoj letounu pokračoval a vznikla bitevní a také průzkumná varianta. Během let 1963-1987 bylo vyrobeno celkem 424 letadel Iskra všech modifikací. V roce 1975 bylo 50 strojů dodáno do Indie, v 90. letech následovala další dodávka 26 kusů; v Indii dosloužil letoun až v roce 2004.
Cvičný proudový letoun PZL TS-11 Iskra – technická data
Posádka: 2 (žák, instruktor)
Délka: 11,15 m
Rozpětí: 10,06 m
Výška: 3,5 m
Nosná plocha: 17,5 m2
Hmotnost (prázdný): 2 560 kg
Hmotnost (naložen): 3 724 kg
Maximální vzletová hmotnost: 3 840 kg
Pohonná jednotka: 1 × proudový motor WSK SO-3W o tahu 10,8 kN
Výkony:
Maximální rychlost: 720 km/h
Dolet: 1 460 km
Dostup: 11 000 m
Stoupavost: 14,8 m/s
Výzbroj:
1x 23 mm kanón NR-23
400 kg různých zbraní na 4 vnějších pylonech Mars-4