Rada obrany státu a její proměny

Rada obrany státu a její proměny

21. 02. 2017

„Komise obrany předsednictva ÚV KSČ řešila otázky obrany státu s menší znalostí problémů...“ Tato kacířská a s výjimkou konce 60. let minulého století zcela nepředstavitelná slova obsahoval materiál, který vznikl v roce 1967 v souvislosti s přípravou nového uspořádání ústředních orgánů.

 

Po osvobození republiky v roce 1945 bylo nutno vybudovat orgány odpovědné za přípravu a zabezpečení obrany státu v míru i ve válce. Střetávání jednotlivých koncepcí a názorů na řízení obrany republiky se projevilo i v četných změnách nejvyšších řídících a poradních orgánů. Vedle snah o prosazení sovětského modelu docházelo i k aktivaci těch institucí, které vznikly již v období první republiky. Hledání optimální struktury probíhalo zejména od roku 1945 do počátku roku 1951, kdy se ustanovily zcela nové orgány, a situace se na několik let stabilizovala.

I v této oblasti znamenal komunistický převrat v únoru 1948 zásadní zlom, neboť KSČ od té doby usilovala o převedení problematiky obrany státu zcela do kompetence stranických orgánů. Ty odrážely také vývoj komunistického režimu, který – aniž by změnil svou podstatu – prošel několika etapami: od stalinsky totalitní přes reformní až po normalizačně autoritářský.

Po krátké epizodě v polovině 50. let minulého století, kdy se zdálo, že bude posíleno postavení odboru obrany při Úřadu předsednictva vlády, došlo usnesením Politického byra ÚV KSČ ze dne 2. dubna 1957 k zásadní změně. Jako orgán politického byra pro řízení obrany státu byla zřízena Vojenská komise obrany. Působila v letech 1957 až 1968 a v tomto období byly ústavní a státní orgány, včetně prezidenta republiky, vlády a národního shromáždění při řešení otázek obrany státu odsunuty do pozadí nebo z rozhodování zcela vyloučeny.

Usnesení PB ÚV KSČ jasně definovalo její postavení: „… podle směrnic politického byra ÚV KSČ studuje a hodnotí současný stav obranyschopnosti státu vcelku a na podkladě závěrů činí zásadní rozhodnutí směřující ke koordinaci všech příprav státu k obraně ve všech odvětvích státní a stranické činnosti.“ VKO se také usnesla, které materiály budou předkládány vládě – pouze ty, u nichž to bylo nutné ze zákona nebo bylo „účelné“.

Zásadu stranického řízení ozbrojených sil opět jednoznačně stanovilo usnesení PB ÚV KSČ z 23. června 1959, a to v návaznosti na jednání XI. sjezdu KSČ, který vyhlásil nutnost „dalšího prohloubení a uplatňování vedoucí úlohy strany na činnost orgánů obrany státu“. Usnesením byly zrušeny odbor obrany při Úřadu předsednictva vlády (!) a komise rad Krajských národních výborů a Okresních národních výborů pro věci obrany (zřízené usnesením vlády č. 477/1955) a byly zřízeny komise obrany při krajských výborech KSČ, okresních výborech KSČ a při Městském výboru KSČ v Praze. Vedle VKO nejdůležitější otázky zásadního významu nadále řešilo PB ÚV KSČ.

Přímé vedení ozbrojených sil orgány KSČ zdůraznilo ještě usnesení předsednictva ÚV KSČ z 14. února 1967, v němž se pravilo: „prohloubit vedoucí úlohu strany, jakožto základ obranného systému a hlavní linii jeho řízení. Uplatnění vedoucí úlohy strany v této oblasti nadále rozvíjet především cestou zvyšování úrovně a zdokonalování práce komisí obrany, které jako orgány strany a státu řídí činnost na všech úsecích obranné soustavy v rámci své působnosti.“

V souvislosti s novým uspořádáním centrálních orgánů, byla projednávána od roku 1967 také uspořádání státního zřízení v oblasti obrany státu. V materiálu se mimo jiné konstatovalo: „Přímé řízení obrany státu stranickými orgány mělo za následek, že Národní shromáždění a vláda v této oblasti nevykonávaly ústavní pravomoci … a naopak komise obrany předsednictva ÚV KSČ [tj. Vojenská komise ÚV KSČ] tyto otázky řešila s menší znalostí problémů.“

Zákonem č. 10/1969 Sb. byla s účinností od 1. března 1969 vytvořena Rada obrany státu. Při jejím vytváření se vycházelo z následujících předpokladů: pravomoc prezidenta republiky jako vrchního velitele ozbrojených sil nebude dotčena. Své pravomoci v oblasti obrany státu bude vykonávat opět Národní shromáždění a především jeho branně bezpečnostní výbor, který měl posuzovat všechny legislativní návrhy z hlediska zabezpečení obrany republiky, provádět důslednou kontrolu hospodaření s lidskými a materiálovými zdroji v ozbrojených silách apod.

Úkolem Rady obrany státu bylo zejména určovat základní koncepci výstavby branného systému ČSSR a v něm zejména výstavby ozbrojených sil, schvalovat základní opatření civilní obrany a přípravy státních orgánů a hospodářství pro případ války, projednávat ekonomické zabezpečení, schvalovat základní pojetí operačního plánu obrany státu. V případě ohrožení státu byla povinna činit opatření ke zvýšení připravenosti státu k obraně, a to ještě před vyhlášením válečného stavu nebo vypovězením války, za války rozhodovat o nutných opatřeních.

ROS byla oprávněna stanovit úkoly příslušným federálním ministerstvům a federálním ústředním orgánům a vyžadovat od nich zprávy a návrhy o přípravě a organizaci obrany ČSSR. O přípravě a stavu obrany byla ROS povinna podávat zprávy Federálnímu shromáždění, které také schvalovalo opatření ROS. V případě nesouhlasu pozbývala rozhodnutí ROS platnost.

ROS se skládala z předsedy, místopředsedy a z dalších 4 až 8 členů, které jmenoval a odvolával prezident republiky. Sekretářem ROS byl náčelník generálního štábu a funkci sekretariátu vykonával generální štáb ministerstva národní obrany. Prezident republiky měl právo vyžádat si svolání ROS, účastnit se jejích schůzí a předsedat jim. Dále měl právo navrhovat ROS opatření a požadovat od ROS zprávy a projednávat, které úkoly je nutno řešit.

Rada obrany státu byla též zřízena na úrovni obou republik. Jejich předsedu, místopředsedu a členy jmenoval a odvolával předseda (federální) ROS. Rada obrany ČSR byla odpovědná České národní radě, Rada obrany SSR Slovenské národní radě. Rady obrany byly zřízeny také u národních výborů. Zákon o Radě obrany státu byl novelizován zákonem č. 160/1990 Sb.

Jaroslav Láník

 

Aktuálně



Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus bude hovořit o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus bude hovořit o pozemních silách na západní frontě

07. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

06. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov bude ve středu 9. dubna slavnostně zahájena výstava…
Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

Přelomová jednání k rozvoji zbrojní výroby v Československu

05. 04. 2025
V lednu 1989 se Předsednictvo vlády ČSSR usneslo komplexně řešit problematiku zbrojní výroby,…
Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

Z restaurátorských dílen: Rakouský palaš

04. 04. 2025
Tentokrát se v článku věnovaném práci našich kolegů restaurátorů budeme věnovat zbrani,…
Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

Další komentovaná filmová přednáška se zaměřila na československé vojáky na východní frontě

03. 04. 2025
27. března proběhla v kinosále Armádního muzea Žižkov další projekce z cyklu „Komentované filmy…