Tatra 813 je nepochybně jedním z nejvýznamnějších představitelů československé konstrukční školy speciálních vojenských vozidel. Kopřivnická Tatra vyráběla tento kultovní automobil v letech 1967 až 1982 v celkovém počtu 11 751 vozů. Typovou řadu tvořily verze 4x4, 6x6 a 8x8, z nichž základní a nejznámější byla právě posledně jmenovaná. Pohonnou jednotkou automobilu byl zcela nový čtyřdobý, vzduchem chlazený, vznětový dvanáctiválec T930 o obsahu 17 640 cm3. Ten vznikl přidáním čtyř válců k osvědčenému osmiválci T928. Motor o výkonu 270 koní umožňoval automobilu maximální rychlost 91 km/h.
Vozidlo bylo schopno překonat příkop široký až 1,5 m a zdolat kolmé výškové překážky do 60 cm. Bočním náklon mohl činit až 30°. Dodnes se jedná v terénu o prakticky nepřekonatelný vůz. Moderní trambusová kabina pojala v prodloužené verzi až sedmičlennou posádku. Ve výbavě vozu nechyběl ani systém centrálního huštění pneumatik umožňující jízdu těžkým terénem či pokračování bojové činnosti po průstřelu pneumatiky.
Automobily tohoto typu nemohou pochopitelně chybět ani ve sbírce automobilní a těžké bojové techniky Vojenského historického ústavu Praha. Na podvozku T-813 se jich v expozici Vojenského technického muzea v Lešanech i v depozitářích nachází plných deset kusů. Jeden z nich, těžký kolový tahač vyrobený v roce 1982, prošel v letošním roce kompletní renovací v restaurátorských dílnách Oddělení konzervování a restaurování VHÚ Praha.
Automobil s podvozkem č. 11346 - 99 získal VHÚ Praha v dubnu 1997 převodem od VÚ 2982 Mladeč. Řadu let byl vystaven pod širým nebem u vchodu do hlavní části lešanské expozice a postupně podléhal nepříznivým vlivům počasí. V letošním roce se přestěhoval do dílen, kde dostal nejen nový vnější lak, ale i zcela novou dřevěnou podlahu korby, opravený motor a interiér kabiny.
Výsledek práce prap. Zlatka Šuly, Jaroslava Slováčka a Stanislava Vilímka budou mít návštěvníci muzea možnost obdivovat od 21. května 2011, kdy bude slavnostně zahájena nová sezóna lešanského muzea.