Řídící věž z letňanského letiště se přesouvá do kbelského muzea

Řídící věž z letňanského letiště se přesouvá do kbelského muzea

12. 04. 2011
Do sbírek Vojenského historického ústavu míří neobvyklý exponát: řídící věž letového provozu z někdejšího svazarmovského letiště v Praze Letňanech. Věž byla v minulých dnech demontována a chystá se na přesun do areálu blízkého Leteckého muzea Kbely, které je součástí VHÚ.
Červenobílá kovová věž stála na letišti někdejšího Aeroklubu Svazarmu od přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Letový provoz byl do té doby řízen z nástavby autobusu Škoda 706 RTO, ta však neposkytovala příliš dobrý výhled. Proto navrhli dva členové aeroklubu – Ladislav Soukup a pan Kopřiva – podobu nové věže, zhruba šest metrů vysoké.
Věž sloužila svému účelu téměř třicet let, až do roku 2009. Má jedno patro a stoupalo se na ni po kovovém schodišti. Prostor pro řídícího v ní nebyl veliký, vešla se sem prakticky už jen jedna další osoba. Tak malé místo bylo ale údajně koncipováno záměrně, aby se řídící mohl na svoji práci soustředit a z věže se nestalo místo setkávání letců a pracovníků letiště.
V roce 2009 byla věž v souvislosti s vlastnickými změnami na letišti nahrazena novou stavbou, která má dvě patra a je vytvořena z několika unimobuněk. Nyní sedí řídící ve vyšší poloze a má o provozu letiště s travnatou plochou velmi dobrý přehled.
Vojenský historický ústav projevil o stavbu staré věže zájem i kvůli jejímu originálnímu tvaru, který je typický pro sedmdesátá léta. Věž by měla být umístěna v areálu Leteckého muzea Kbely, které je od letňanského letiště vzdáleno jen několik set metrů.
Demontování věže začalo nejprve oddělením a snesením schodiště. Pak byla věž odřezána od čtyř kovových noh, na kterých stála. Jádro věže bylo uchyceno na jeřáb a sneseno na připravený valník s traktorem. Odřezány od betonového podkladu byly i čtyři nohy věže. Na celé akci se nemalou měrou podílel také tým kbelských hasičů 24. základny dopravního letectva "T. G. Masaryka". V tuto chvíli je demontovaná věž ještě umístěna na letňanském letišti a chystá se její převoz do Leteckého muzea Kbely.

Aktuálně



Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

Partyzánské hnutí v českých zemích na začátku roku 1945

04. 03. 2025
Na konci ledna 1945 působilo na dosud neosvobozeném území Československa již 66…
Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

Z restaurátorských dílen: Restaurování pušky s francouzským křesadlovým zámkem

28. 02. 2025
Pokračujeme ve webovém publikování práce kolegů z restaurátorských dílen. Dnes se dozvíte,…
Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

Česká stopa v korejské válce: na přednášce v Armádním muzeu Žižkov se vzpomínalo na tamní veterány

27. 02. 2025
Historik Prokop Tomek a účastník několika zahraničních operací Miroslav Vyšata připomněli českou…
Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

Letecká havárie a krutá cesta pro pomoc. V Krkonoších na konci války zahynulo 24 lidí

26. 02. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

Pohled experta na historii vojenského letectví na působení českých aviatiků na frontách Světové války si vyslechli účastníci další přednášky v Armádním muzeu

25. 02. 2025
Jaká byla role českých letců v první světové válce? Jaké příběhy se…