Vojenský historický ústav Praha převzal ve středu 21. listopadu do svých sbírek letoun Douglas DC 3A „Dakota“, který byl v minulých měsících renovován Vojenským technickým ústavem. Letoun vyrobený v roce 1937 a získaný do sbírek Leteckého muzea Kbely, resp. VHÚ v roce 1991, má nyní zelenou vojenskou kamufláž a vypadá skutečně jako nový. Veřejnosti je znám především z pražské Ruzyně, kde před budovou ČSA stál od roku 2003.
Slavnostní předání renovovaného letounu Douglas DC-3A evidenčního čísla D-21 se odehrálo na ploše 24. základny dopravního letectva v Praze – Kbelích ve středu 21. listopadu 2018. Slavnostního aktu se zúčastnil ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plk. gšt. Aleš Knížek, a ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva. Akci byli přítomni i četní piloti a zástupci letecké komunity, včetně leteckých nadšenců v dobových uniformách z druhé světové války.
Zde si můžete prohlédnout video z celé akce včetně záběrů z vnitřku letounu:
Douglas DC-3A americké poznávací značky N143J byl vyroben v roce 1937 původně jako DC-3 s motory Wright R-1820, používali jej Pan American Grace Airways na linkách v Jižní Americe. Po 2. světové válce byl ve službách mnoha společností – např. Robinson Airlines, Mohawk Airlines, Houston Aviation Products a dalších. V rámci generální opravy v roce 1967 byl upraven na standard DC-3A montáží výkonnějších motorů Pratt & Whitney R-1830.
Kbelské letecké muzeum Vojenského historického ústavu stroj získalo výměnou po přeletu Atlantiku v roce 1991 a poté byl krátce vystaven ve vnějších expozicích. V roce 1998 byl zapůjčen Českým aeroliniím a po celkové opravě byl v roce 2003 u příležitosti osmdesáti let založení firmy vystaven před hlavní administrativní budovou ČSA v Praze-Ruzyni. Tehdy byl vystaven v barvách ČSA z padesátých let minulého století s fiktivní čs. imatrikulací OK-XDM.
V roce 2016 byl letoun v rámci organizačních změn vrácen od ČSA zpět do sbírek VHÚ a ještě koncem téhož roku přesunut po zemi na letiště Praha-Kbely. V průběhu následujícího roku byla vypracována specifikace na jeho celkovou renovaci a hned od ledna 2018 byla započata ve Vojenském technickém ústavu, konkrétně v divizi VTÚLaPVO, její realizace.
Renovace byla ukončena v listopadu 2018 a letoun během ní získal fiktivní podobu vojenského transportního a výsadkového D-47, tak jak Dakoty sloužily na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století u Leteckého dopravního pluku našeho letectva.
Nadále se s tímto vzácným strojem počítá jako s exponátem Leteckého muzea VHÚ, kde bude vystaven spolu s dalšími dopravními a transportními letouny ze sbírky VHÚ a dokladovat vývoj letounů své kategorie.
Historie slavného typu DC-3 „Dakota“ se začala psát v roce 1934, kdy společnost Pan American Airlines požádala firmu Douglas o vývoj zvětšené verze úspěšné DC-2. Výsledkem byl Douglas ST a následující DC-3. Ten poprvé vzlétl 17. prosince 1935 a ještě před začátkem druhé světové války se stal průkopníkem v letecké dopravě cestujících i nákladu. Doznal značného rozšíření u mnoha uživatelů a v době války se vyráběl také jako transportní mimo jiné s označením C-47 Skytrain. Do konce války bylo v USA vyrobeno 10 692 strojů. Ještě v roce 1998 bylo ve službě přes 400 letounů DC-3. Název "Dakota" letounu přidělila britská RAF když si objednala jejich vojenskou verzi.
Sovětská vláda zakoupila na tento stroj licenci a výroba pod označením Li-2 se rozběhla v roce 1938. Během druhé světové války došlo k masovému zavádění Lisunovů k vojenskému letectvu. Letouny sloužily k přepravě osob i nákladu, padákovým výsadkům i k dalším úkolům. Bylo vyrobeno asi 2 000 kusů. Po skončení 2. světové války se používaly v Československu spolu s původními DC-3 i stroje sovětské výroby. Jejich uživateli byly Československé státní aerolinie i vojenské letectvo.
Douglas DC-3A, e.č. D-21
Technické údaje:
Motory Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp
Rozpětí 28,95 m
Délka 19,63 m
Hmotnost prázdného letounu 7 480 kg
Vzletová hmotnost 11 430 kg
Maximální rychlost 318 km/h
Cestovní rychlost 260 km/h
Dostup 7 200 m
Dolet 2 400 km