Slavná Dakota v novém kabátě se vrací zpět do sbírek VHÚ

Slavná Dakota v novém kabátě se vrací zpět do sbírek VHÚ

21. 11. 2018

Vojenský historický ústav Praha převzal ve středu 21. listopadu do svých sbírek letoun Douglas DC 3A „Dakota“, který byl v minulých měsících renovován Vojenským technickým ústavem. Letoun vyrobený v roce 1937 a získaný do sbírek Leteckého muzea Kbely, resp. VHÚ v roce 1991, má nyní zelenou vojenskou kamufláž a vypadá skutečně jako nový. Veřejnosti je znám především z pražské Ruzyně, kde před budovou ČSA stál od roku 2003.

 

Slavnostní předání renovovaného letounu Douglas DC-3A evidenčního čísla D-21 se odehrálo na ploše 24. základny dopravního letectva v Praze – Kbelích ve středu 21. listopadu 2018. Slavnostního aktu se zúčastnil ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plk. gšt. Aleš Knížek, a ředitel Vojenského technického ústavu Jiří Protiva. Akci byli přítomni i četní piloti a zástupci letecké komunity, včetně leteckých nadšenců v dobových uniformách z druhé světové války.

Zde si můžete prohlédnout video z celé akce včetně záběrů z vnitřku letounu:

 

 

Douglas DC-3A americké poznávací značky N143J byl vyroben v roce 1937 původně jako DC-3 s motory Wright R-1820, používali jej Pan American Grace Airways na linkách v Jižní Americe. Po 2. světové válce byl ve službách mnoha společností – např. Robinson Airlines, Mohawk Airlines, Houston Aviation Products a dalších. V rámci generální opravy v roce 1967 byl upraven na standard DC-3A montáží výkonnějších motorů Pratt & Whitney R-1830.

Kbelské letecké muzeum Vojenského historického ústavu stroj získalo výměnou po přeletu Atlantiku v roce 1991 a poté byl krátce vystaven ve vnějších expozicích. V roce 1998 byl zapůjčen Českým aeroliniím a po celkové opravě byl v roce 2003 u příležitosti osmdesáti let založení firmy vystaven před hlavní administrativní budovou ČSA v Praze-Ruzyni. Tehdy byl vystaven v barvách ČSA z padesátých let minulého století s fiktivní čs. imatrikulací OK-XDM.

V roce 2016 byl letoun v rámci organizačních změn vrácen od ČSA zpět do sbírek VHÚ a ještě koncem téhož roku přesunut po zemi na letiště Praha-Kbely. V průběhu následujícího roku byla vypracována specifikace na jeho celkovou renovaci a hned od ledna 2018 byla započata ve Vojenském technickém ústavu, konkrétně v divizi VTÚLaPVO, její realizace.

Renovace byla ukončena v listopadu 2018 a letoun během ní získal fiktivní podobu vojenského transportního a výsadkového D-47, tak jak Dakoty sloužily na přelomu čtyřicátých a padesátých let minulého století u Leteckého dopravního pluku našeho letectva.

Nadále se s tímto vzácným strojem počítá jako s exponátem Leteckého muzea VHÚ, kde bude vystaven spolu s dalšími dopravními a transportními letouny ze sbírky VHÚ a dokladovat vývoj letounů své kategorie.

Historie slavného typu DC-3 „Dakota“ se začala psát v roce 1934, kdy společnost Pan American Airlines požádala firmu Douglas o vývoj zvětšené verze úspěšné DC-2. Výsledkem byl Douglas ST a následující DC-3. Ten poprvé vzlétl 17. prosince 1935 a ještě před začátkem druhé světové války se stal průkopníkem v letecké dopravě cestujících i nákladu. Doznal značného rozšíření u mnoha uživatelů a v době války se vyráběl také jako transportní mimo jiné s označením C-47 Skytrain. Do konce války bylo v USA vyrobeno 10 692 strojů. Ještě v roce 1998 bylo ve službě přes 400 letounů DC-3. Název "Dakota" letounu přidělila britská RAF když si objednala jejich vojenskou verzi.

Sovětská vláda zakoupila na tento stroj licenci a výroba pod označením Li-2 se rozběhla v roce 1938. Během druhé světové války došlo k masovému zavádění Lisunovů k vojenskému letectvu. Letouny sloužily k přepravě osob i nákladu, padákovým výsadkům i k dalším úkolům. Bylo vyrobeno asi 2 000 kusů. Po skončení 2. světové války se používaly v Československu spolu s původními DC-3 i stroje sovětské výroby. Jejich uživateli byly Československé státní aerolinie i vojenské letectvo.

 

Douglas DC-3A, e.č. D-21

Technické údaje:

Motory Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp

Rozpětí 28,95 m

Délka 19,63 m

Hmotnost prázdného letounu 7 480 kg

Vzletová hmotnost 11 430 kg

Maximální rychlost 318 km/h

Cestovní rychlost 260 km/h

Dostup 7 200 m

Dolet 2 400 km

 

 

Aktuálně



Medailonky hrdinů z knihy Osudy odvážných II doplněny do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY na webu

Medailonky hrdinů z knihy Osudy odvážných II doplněny do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY na webu

19. 03. 2025
Do webové rubriky „KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY“ byly…
Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

Poklady z depozitáře: Bez meteorografu se neobešel žádný vzduchoplavec 

18. 03. 2025
Další díl videoseriálu webu iDNES.cz Poklady z depozitáře, který vzniká v úzké…
Osvobození Osoblahy

Osvobození Osoblahy

17. 03. 2025
První pozemní jednotky Rudé armády vstoupily do českých zemí 18. března 1945…
Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…
"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

14. 03. 2025
Středa 15. března 1939 vstoupila do našich dějin jako počátek jednoho z nejčernějších…