Současná letadla s kamufláží z dílny VHÚ

Současná letadla s kamufláží z dílny VHÚ

02. 06. 2017

Dvě letadla Armády České republiky byla aktuálně upravena na svém vnějším vzhledu podle návrhů, které připravil Vojenský historický ústav Praha, jmenovitě jeho výtvarník Pavel Holý. Letoun L-159 Alca náležící k 212. Taktické letce z Čáslavi byl opatřen kamufláží připomínající britský spitfire z druhé světové války, letoun Turbolet L-410 z kbelské základny dopravního letectva pak dostal podobně řešený nástřik, jako mají známé armádní airbusy.

 

V minulých dnech přelétl z Aero Vodochody na svou základnu do Čáslavi letoun L-159 Alca ve speciální kamufláži připomínající letoun Supermarine Spitfire Mk.Vb generálmajora Františka Peřiny, který je patronem 212. taktické letky ze základny v Čáslavi. Na výtvarném řešení se podílel akademický malíř Pavel Holý z Vojenského historického ústavu Praha, společně s ním je autorem kamufláže také mjr. Ing. Marek Pažúr z 21. základny taktického letectva Čáslav.

„Generál František Peřina byl válečný hrdina, letecké eso, a tímto nástřikem chceme vzdát hold nejen jemu, ale i všem ostatním hrdinům druhé světové války,“ komentoval tuto skutečnost plukovník Petr Tománek, velitel 21. základny taktického letectva v Čáslavi.

Ke zdaru celé akce přispěli také plk. Ing. Lubomír Sitta a pplk. Ing. Martin Fučík z Odboru vojenského letectví Ministerstva obrany České republiky, kteří pomohli projít sítí právních a legislativních předpisů a norem. Jako určitá komplikace se totiž ukázala být skutečnost, že na letounu českého letectva je nyní nastříkaná kamufláž jiného státu - a i když je to kamufláž skoro osmdesát let stará, z právního hlediska jde nadále o znaky cizího státu.

Dalším letounem, jehož nátěr vychází z práce Vojenského historického ústavu Praha, je Turbolet L-410 UVP-E. Ten při své generální opravě dostal nově řešený nástřik, jenž se variantou obdobného designu, jako mají letouny Airbus A-319 CJ a Bombardier Challenger / Canadair CL 601, které provozuje 24. základna dopravního letectva ve Kbelích. Jejich design spoluvytvořil rovněž Pavel Holý. Ten se podílel v případě L-410 nejen na exteriéru letounu, ale rovněž na interiérovém řešení, a to ve spolupráci s ing. Karlem Pražákem a kpt. Ing. Vladimírem Ješkem ze základny ve Kbelích.

RED

 

Aktuálně



Osvobození Osoblahy

Osvobození Osoblahy

17. 03. 2025
První pozemní jednotky Rudé armády vstoupily do českých zemí 18. března 1945…
Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

Díly PRIMA Historie představující techniku ze sbírek VHÚ Praha mají půl milionu shlédnutí. Seriál pokračuje historickými tématy

15. 03. 2025
Seriál kanálu PRIMA CNN s názvem PRIMA HISTORIE, který vzniká v úzké spolupráci…
"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

"Noty" k hitlerovské okupaci naší vlasti v březnu 1939 byly rozdány již den předtím. Podívejte se na minutovník cesty do nacistického pekla

14. 03. 2025
Středa 15. března 1939 vstoupila do našich dějin jako počátek jednoho z nejčernějších…
Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

Most u Remagenu rozzuřil Hitlera

14. 03. 2025
Letos uplyne 80 let od osvobození Československa a konce druhé světové války.…
Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

Nová výstava „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ před budovou Generálního štábu AČR popisuje závěrečnou fázi 2. světové války

13. 03. 2025
Vernisáž výstavy „Jaro 1945 – čas nadějí a iluzí“ proběhla před budovou…