Významným autorským počinem, který reflektuje letošní sté výročí vypuknutí první světové války, je publikace věnovaná obrněné technice této doby a konfliktu. Autorem knihy Obrněná technika 13 – První světová válka, je historik Vojenského historického ústavu Praha Ivo Pejčoch.
Publikace z řady Obrněná technika mapují tanky, bojová vozidla a další techniku tohoto typu z období 20. století do roku 1945, resp. konce druhé světové války. Třináctý díl této řady je věnován období první světové války, autorem publikace je Ivo Pejčoch, který je ostatně autorem i všech předchozích dílů řady a napsal značný počet dalších knih věnovaných této oblasti; je zároveň historikem Vojenského historického ústavu Praha. Knihu o rozsahu více než tří stovek stran vydalo chebské nakladatelství Svět křídel.
Autor se nevěnuje jen technice z let 1914-1918, ale i předchozím pokusům o vývoj obrněných vozidel, jehož počátky lze datovat do přelomu devatenáctého a dvacátého století. Jsou zde ovšem popisovány stroje výhradně poháněné spalovacími motory, případně parním motorem. Jak autor uvádí v úvodu ke knize, i když bývají někdy nejrůznější vozy tažené koňmi a nesoucí kulomet, případně vozy chráněné, považovány za předchůdce tanků, nejsou v jeho textu zahrnuty.
Text knihy je členěn do samostatných kapitol, každá z nich je věnována jedné zemi, která dané stroje produkovala a měla je zařazena ve své výzbroji. Jsou zde popsány stroje z Austrálie, Belgie, Francie, Itálie, Kanady, Německa, Rakouska-Uherska, Ruska, Spojených států amerických a Velké Británie. Největší prostor je věnován Velké Británii, téměř sto stran, neboť právě tato země byla do značné míry lídrem ve vývoji tanků v daném období.
Kapitoly jsou koncipovány tak, že u každé země je vždy posána oblast tankové techniky, pak se autor soustředil na obrněné automobily. Pokud země tanky nevyráběla – jako například Austrálie, jsou popsány pochopitelně jen automobily.
Knihu ilustruje velké množství fotografií, které čtenáři umožňují udělat si perfektní obrázek o daných strojích. Vedle četných fotografií jsou v knize i technické náčrty strojů, nechybí samozřejmě základní technické údaje. Laického čtenáře může překvapit například velké množství bojových obrněných vozidel a automobilů v carské ruské armádě (často se jednalo o upravené vozy americké či britské produkce), pozoruhodné jsou i některé typy americké.
Jak bylo zmíněno, stěžejní část knihy je věnována britským obrněncům, jde především o nejslavnější prvoválečné tanky řady Mark. Pejčoch zde detailně popisuje jednotlivé varinaty a vývojové stupně tanku Mark – od typu I, který byl přelomovým strojem z hlediska celé tankové historie, přes Mark IV, který se stal už prvním masově vyráběným tankem, až po další pokusy a varianty označené čísly V-VIII. Řadu pak uzavírá málo známý Mark IX, který vznikl jako jeden z historicky prvních pokusů o zrod obrněného transportéru.
Zajímavým strojem uvedeným v knize je i automobil Praga R, první pokus o vytvoření obrněného vozidla v českých zemích. Pražská automobilka tehdy přepracovala svůj nákladní automobil na obrněnec určený k operacím na silnicích. Vůz poskytoval ochranu před palbou z ručních zbraní, vznikl v počtu 10 exemplářů, nevyužila ho však rakousko-uherská armáda, nýbrž celá série byla prodána do Turecka. Firmu Praga však čekala mnohem významnější éra výroby obrněné techniky, v meziválečném období se jí podařilo prosadit se v oblasti lehkých tanků.
RED