Již 24. muzejní sezónu ve Vojenském technickém muzeu Lešany zahájil v sobotu otevírací den, v němž se jedním z hlavních lákadel stala přehlídka obrněných transportérů OT-64 SKOT. K vidění byly i nové přírůstky ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha, především četné motocykly. V jednom ze stanových táborů potkali návštěvníci i příslušníky skotského vojska: jednalo se o "Skoty" z Klubů vojenské historie - skotských jednotek britské armády.
Již několik minut před slavnostním zahájením v sobotu 25. května v 10.30 se nad hlavami návštěvníků objevil letoun, který předvedl několik efektních leteckých kousků. Do arény také vjela legendární závodní-nákladní tatrovka, vůz, který se účastnil dakarských závodů koncem 80. let a jenž řídil Karel Loprais.
Poté se na modrém nebi prolétl další stroj, o poznání mohutnější: šlo o vojenský vrtulník Mi-24 ze základny u Náměstě nad Oslavou. Slavnostní zahájení dne provedl ředitel Vojenského historického ústavu Praha, plk. gšt. Aleš Knížek. Poté následovala salva z horského děla vz. 15, které vyrobily ještě před první světovou válkou Škodovy závody v Plzni. Toto dělo bylo získáno z Itálie - v tamních jednotkách děla tohoto typu sloužila až do 50. let 20. století.
Lešanskou arénu pak na úvod dynamických ukázek opanoval jeden obrněný transportér OT-64 SKOT a za ním v závěsu jedoucí moderní transportér Pandur.
Betonová dráha v aréně následně posloužila motocyklům, novým přírůstkům ve sbírkách VTM Lešany. Jako první se představil belgický vojenský motocykl FN 12T3 TRICAR 1000 (1939-1940), který byl konstruován netradičně jako tříkolový. Po okupaci Belgie sloužily tyto stroje v německé armádě, dodnes se jich dochovalo jen několik kusů a VHÚ tak získal skutečně unikátní exponát.
Dalším výjimečným motocyklem byl britský vojenský motocykl se sidecarem Norton Big 4, 633 cm3, rok výroby 1939. Po něm následoval československý motocykl JAWA 500 OHC typ 15/02,který pochází z druhé půlky 50. let. Na svoji dobu šlo o nejsilnější motocykl vyráběný u nás, proto sloužil v ozbrojených složkách i u Sboru národní bezpečnosti. Následovaly motocykly italské či německé výroby a tuto část programu uzavřela česká motorka Praga Enduro – ED 250 z doby přelomu tisíciletí.
Z té nejtěžší techniky se hned na úvod další části programu objevilo těžké samohybné dělo s kanónem ráže 100mm. Tento exponát ze sbírek VHÚ byl nedávno rekonstruován ve VOP Nový Jičín. Dělo sloužilo k ničení tankové síly, bylo konstruováno na podvozku legendárního tanku T-34.
Po transportéru OT-810 už patřila aréna avizovaným vozidlům SKOT. Střední kolový obrněný transportér OT-64 byl československo-polským projektem, od první poloviny 60. let až do 70. let bylo vyrobeno na 4 500 kusů v celkem desítce variant. V lešanské aréně se představilo několik strojů, každý v jiném provedení.Přítomny byly i transportéry, které se podílely na misích českých vojáků v zahraničí. Ke SKOTům se posléze připojilo i těžké vozidlo Tatra 813, které sloužilo v armádě jako pomocný či vyprošťovací stroj.
V závěru jezdilo před řadami diváků hned několik transportérů OT-64 a společně s nimi i jejich následovník v Armádě České republiky, transportér Pandur. Jemu posléze sekundovaly lehčí stroje, Land Rover Kajman či vozidlo Iveco.
Po skončení této části programu byla na pořadu ještě krátká bojová ukázka ze cvičení Československé lidové armády z 80. let 20. století. V ní se představily dva transportéry OT-64. Ukázku předvedli členové KVPH Československo.
V lešanském areálu si pak návštěvníci mohli na těžkou techniku sáhnout, vyzkoušet ji i zevnitř, setkali se také s tábory různých armád. Táborem KVPH Československo, Táborem Československé armády, 1. republika, Táborem Wehrmachtu a nechyběli ani skotší vojáci: Tábor Skotského pluku předvedl KVH The Royal Regiment of Scotland. Všichni přítomní "Skoti" pak také zapózovali před objektivem našeho fotografa - jak ostatně můžete vidět v přiložené galerii, v níž se to SKOTy i Skoty jen hemží.
RED