Letecké muzeum Kbely otevře své brány do již 48. muzejní sezóny v sobotu 30. dubna v 10.00. Na návštěvníky čeká skutečně mimořádná událost: zpřístupněny budou nově zrekonstruované hangáry č. V a VI v areálu Stará Aerovka na letňanském letišti. A další atraktivní událostí bude představení nového přírůstku ve sbírkách Vojenského historického ústavu Praha, letounu MIG-29, který byl v loňském roce získán výměnou ze Slovenska.
Sobota 30. dubna bude pro příznivce letecké techniky a historie československého letectví určitě významným dnem. Právě v tento den také udělá Vojenský historický ústav Praha, respektive jeho součást - Letecké muzeum Kbely, další krok k naplnění ideální, ač ne zcela realizovatelné představy o uchování většiny letounů pod střechou či v zrestaurované podobě ve venkovní expozici.
Díky spolupráci Ministerstva obrany České republiky a státního podniku LOM PRAHA se veřejnosti poprvé představí výstavní prostory v historických hangárech č. V a VI v areálu Stará Aerovka na letňanském letišti, jež byly v rámci programu Kulturní dědictví a současné umění zrekonstruovány díky grantu z EHP a Norských fondů ve výši 22,8 miliónu Kč. Právě díky získání tohoto grantu se podařilo zachránit dva nejohroženější historické hangáry.
Hangár č. V byl postaven v rámci budování nových prostor pro firmu AERO v letech 1940–1941. Po rekonstrukci v něm bude umístěna expozice bombardovacích a bitevních letounů a stíhacích bombardérů z období od 2. světové války až do 80. let minulého století. Vzhledem k probíhajícímu restaurování některých letounů (např. Iljušin Il-28), které v něm budou vystavovány, se v letošním roce ještě nepředstaví ve své definitivní podobě. Přesto zde návštěvníci spatří vedle Aera C-3A (Siebel Si-204), přestěhovaného z hangáru č. 40 kbelského muzea, zcela nový přírůstek VHÚ, trup bombardovací verze Aero C-3B, a především dlouho očekávanou zrestaurovanou přední část sovětského letounu Petljakov Pe-2. Střechu nad hlavou zde ale také mimo jiné konečně nalezne trojice letounů Suchoj – Su-7, Su-22 a Su-25.
Hangár č. VI je historicky prvním hangárem firmy AERO k sestavování a zalétávání letadel. Původně byl vybudován již v roce 1920 na jihovýchodním okraji kbelského letiště. V březnu 1921 vyhořel a bezprostředně po jeho ztrátě byl na stejném místě vybudován nový dřevěný hangár totožné konstrukce jako předchozí. V průběhu výstavby nového areálu pro firmu AERO na jihovýchodním obvodě letiště v Letňanech byl demontován a přemístěn do nových prostor. Po náročné rekonstrukci hangáru, který byl de facto těsně před zánikem, se do něj přestěhuje expozice historie firmy Aero. Hlavními exponáty se stane čtveřice letounů, z nichž nejstarší, stíhací Aero A-18 z roku 1923, vzlétl na nebe právě z tohoto hangáru. Doplní jej neméně cenné prototypy XL-29-2, L-39X-02 a L-159.
Kbelské muzeum větší změny teprve čekají, ale díky uvolněnému prostoru v největším hangáru č. 40 zde nalezne trvalé místo restaurovaný vrtulník Mil Mi-4 a především nejvýznamnější přírůstek loňského roku, stíhací letoun MiG-29.
A MiG-29 si právě v sobotu 30. dubna odbyde svoji výstavní premiéru, bude poprvé veřejně k vidění pro návštěvníky a veřejnost. Exemplář MiGu-29 získal Vojenský historický ústav Praha loni výměnou se Slovenskem na základě dohody z roku 2013. Slovenská strana z České republiky získala ze sbírek VHÚ bombardér Il-28 z konce 50. let 20. století.
MiG-29 dosud ve sbírkách VHÚ chyběl, ale nyní je kolekce letadel tohoto sovětského výrobce, resp. těch typů, jež létaly v čs. armádě, kompletní. Od legendárního stroje MiG-15, přes MiG-17, MiG-19 až po početný soubor slavných stíhaček MiG-21 a několika variant letadla MiG-23. Je to skutečně mimořádná sbírková kolekce, která reprezentuje celé půlstoletí letecké historie ČSLA.
Stíhací nadzvukové letouny MiG-29 byly vyvinuty v 70. letech 20. století, do výzbroje sovětské armády se dostaly v roce 1983. V dubnu 1989 obdržela první letoun i tehdejší ČSLA. Dvě desítky letadel se po rozpadu Československa ocitly v poměru 1:1 v obou republikách. Slovensko si letouny ponechalo a deset modernizovaných verzí MiG-29 tvoří i nadále základ slovenských vzdušných sil. Naopak česká armáda letouny používala jen krátce, v roce 1994 byly vyřazeny ze služby a v roce 1995 bylo všech deset letadel MiG-29 vyměněno s Polskem za vrtulníky Sokol určené pro záchrannou službu.
Konkrétní letoun s imatrikulačním číslem 8003, který získal Vojenský historický ústav Praha ze Slovenska, je pro českou stranu cenný i tím, že kdysi sloužil na českém letišti v Žatci, resp. ve vojenském útvaru 1610.
Zahajovací den v Leteckém muzeu Kbely s představením hangárů Staré Aerovky a letounem MiG-29 se uskuteční v sobotu 30. dubna, areál bude otevřen v 10.00. Vstup je zdarma.
RED