Ve čtvrtek 16. března 2017 se po důkladné revizi ve státním podniku LOM PRAHA na zkušební stolici č. 10 umístěné v Praze-Malešicích znovu rozběhl historický hvězdicový motor Švecov AŠ-21. Tato pohonná jednotka ze sbírky VHÚ má být srdcem renovovaného cvičného vojenského letounu Let C-11, imatrikulace OK-JZE. Tento letuschopný stroj prochází momentálně náročnou generální opravou v závodu letadel LOM, kam byl spolu s motorem v roce 2014 dlouhodobě zapůjčen z Leteckého muzea VHÚ.
Zkušebnímu běhu předcházela náročná revize motoru a snad ještě náročnější úprava brzdícího stendu v Malešicích. Obojí provedli obětaví pracovníci závodu k plné spokojenosti dohlédacích orgánů. Zkoušky motoru úspěšně pokračují a prozatím se zdá, že pohonná jednotka splní všechny parametry požadované pro montáž do letounu.
Letecký motor AŠ-21 (M-21)
Sedmiválcový hvězdicový vzduchem chlazený motor o výkonu 700 k (515 kW) z roku 1952. Tento původně sovětský motor byl licenčně vyráběn v Avii s označením M-21 pro cvičné letouny C-11 (licenční Jak-11) z Letu Kunovice. Renovovaný kus byl do sbírky VHÚ získán v roce 1969 převodem od vojenského útvaru umístěného v Hradci Králové a poté byl dlouhá léta umístěn v depozitáři LM. V LOM byla na motoru již jednou provedena generální oprava, a to v roce 1963, takže se vrátil zpět na stará místa.
Jan Sýkora