05 Model rakousko-uherského benzino-elektrického silničního vlaku Daimler-Landwehr-Zug s hlavní

05 Model rakousko-uherského benzino-elektrického silničního vlaku Daimler-Landwehr-Zug s hlavní

Konstrukce a výroby speciálních dvoucestných vozidel se ujala strojírna Autro-Daimler ve Vídeňském Novém Městě. Na konstrukci se podílely tři osoby. Nosnou myšlenku v uspořádání vozidel soupravy měl nadporučík Ottokar Landwehr von Pragenau. Dalším byl inženýr Ferdinand Porsche. Ten navrhl elektrický přenos od benzínového motoru na elektrický trakční motor na nápravě. Nejen na hnací nápravu tažného traktoru, ale i na další nápravy v soupravě tažených vozidel. Celkovou výrobní koncepci a pohon pak stanovil inženýr Paul Daimler, majitel továrny ve Vídeňském Novém Městě. Tato konstrukce dostala patentovou ochranu, čímž se používalo typové a obchodní označení „Daimler-Landwehr-Zug“. Podle tohoto konstrukčního návrhu byl v roce 1908 vyroben první „silniční vlak“ označený jako „A-zug“. V roce 1913 vstoupila do společnosti Austro-Daimler česká zbrojovka Škoda Plzeň. Ta specializovala ve Vídeňském Novém Městě výrobu na motorové tahače těžkých děl pro rakousko-uherskou armádu. V roce 1913 tak vznikla modernizovaná verze soupravy Daimler pod označením „B-Zug“. Po úspěšných zkouškách tří prototypových souprav „B-Zug“ byla v roce 1914 pro rakousko-uherskou armádu zahájena sériová výroba. V roce 1914 bylo vyrobeno 21 souprav, v roce 1915 to bylo 36 souprav a v roce 1916 posledních 15 souprav. Celkem bylo v továrně Autro-Daimler Wiener Neustadt vyrobeno 73 souprav „Daimler-Landwehr-B-Zug“.

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…