Bitevní lodě Hessen (vpředu) a Schleswig-Holstein v Kielském průplavu

Bitevní lodě Hessen (vpředu) a Schleswig-Holstein v Kielském průplavu

Dne 1. dubna 1930 vypluly německé bitevní lodě Hessen (vpředu) a Schleswig-Holstein na obvyklou každoroční cestu do Středozemního moře. Jejich trasa vedla Kielským průplavem – 2. dubna byl pořízen tento snímek, který je zachycuje u zdymadla v Kielu.

 

Plány na výstavbu průplavů, jež by umožnily plout z Baltu do Severního moře přes německé řeky bez nutnosti obeplouvat Jutský poloostrov, vznikaly již před mnoha staletími. Na samotném Jutském poloostrově však byl první průplav postaven teprve roku 1784, v dobách, kdy Šlesvicko a Holštýnsko spadaly pod dánskou korunu. Nově vzniklá vodní trasa vedla z největší části po řece Eider, samotný kanál byl dlouhý 34 km, široký 29 m a hluboký 3,45 m – potřebám neustále se modernizující lodní dopravy tak zdaleka nedostačoval. Kníže Bismarck po anexi Šlesvicka a Holštýnska zvažoval výstavbu moderního průplavu, plán však po dlouhou dobu nebyl realizován; proti byl zejména polní maršál Helmuth von Moltke.

Teprve 3. června 1887 tak císař Vilém I. položil základní kámen nového průplavu, na jehož stavbě v následujících letech pracovalo devět tisíc dělníků a jehož stavba stála 156 milionů marek. Kanál vedl z Kielu na baltském pobřeží do Brunsbüttelu, ležícího při ústí Labe do Severního moře. Byl dlouhý 98 km, jeho trasa zdaleka nebyla přímá – přesto však zkrátil plavbu mezi oběma moři o zhruba 250 námořních mil neboli 460 km. 20. června 1895 byl průplav slavnostně uveden do provozu za přítomnosti Viléma II. a dostal jméno „Průplav císaře Viléma (I.)“ (Kaiser-Wilhelm-Kanal); v cizině byl známější jako Kielský průplav. Britský filmař Birt Acres pořídil při slavnostním otevírání průplavu minutu dlouhý film, který představuje první snímek natočený na německé půdě.

Technický pokrok vedl k tomu, že průplav ve své původní podobě nepostačoval potřebám nejmodernějších a největších válečných plavidel. Již v letech 1907–14 tak došlo k jeho přestavbě, jež stála dalších 242 milionů marek a umožnila, aby průplavem mohly proplouvat i německé dreadnoughty. Traduje se, že dokončení této přestavby bylo jedním z faktorů, které v předvečer první světové války přiměly německé elity k přesvědčení, že tehdejší postavení Německa je relativně výhodné a bude se jen zhoršovat.

Po válce byl průplav na základě Versailleské smlouvy zmezinárodněn, stejně jako hlavní německé říční dopravní tepny; tento status roku 1936 zrušil Adolf Hitler. Po skončení druhé světové války byl mezinárodní status průplavu obnoven; roku 1948 bylo německé označení průplavu změněno na „Severomořsko-baltský průplav“ (Nord-Ostsee-Kanal). V současnosti je možno jej překročit po deseti mostech, tunelem nebo přívozy. Kanál je na úrovni hladiny široký 102,5–162 m a u dna 44 až 90 m; jeho hloubka je 11 m. Všechny mosty se tyčí ve výšce 42 m nad hladinou. Kanál mohou s ohledem na mosty používat lodě, jejichž stožáry jsou vysoké maximálně 40 metrů. Maximální přípustná délka a šířka lodí, jež mohou kanálem proplouvat, je 235 m, resp. 32,5 m; takto rozměrná plavidla mohou mít maximální ponor 7 m, menší až 9,5 m. Kielský průplav je velice frekventovaný; roku 2015 jím proplulo celkem 32 901 lodí, jež vezly celkem 90,6 milionů tun nákladu.

 

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…