Aero A-12

Aero A-12

Na podzim 1923 zalétal šéfpilot továrny Aero Josef Novák nový dvoumístný pozorovací dvouplošník. Tato konstrukce dala základ rozvětvené řadě, která se s mírnými úpravami udržela ve výrobě více než deset let. Ještě před záletem prototypu objednalo MNO v dubnu 1923 dvě série strojů A-12, celkem 50 letounů. Poté následovaly ještě dvě objednávky, jedna v listopadu téhož roku na 26 strojů a v prosinci 1924 na dalších 18. Sériová výroba probíhala v letech 1923 až 1925 v nových továrních objektech firmy Aero ve Vysočanech. Letoun se veřejnosti představil na 3. mezinárodní letecké výstavě v Praze v květnu 1924. Šest letadel tohoto typu se ve stejném roce účastnilo druhého ročníku rychlostního závodu o Cenu prezidenta republiky, kde získaly první a druhé místo v kategorii A a první tři místa v kategorii C. Stroje A-12 dosáhly také řady mezinárodních a národních rekordů, zejména v rychlosti s užitečným nákladem na tratích o délce 100 a 200 km. Stal se také prvním letounem, u něhož byly zavedeny soustavné pevnostní zkoušky celého draku, jenž odborná komise namátkou vybrala z dohotovené série. Letouny pak řadu let spolehlivě sloužily v našem letectvu a některé z nich byly poté odprodány do soukromých rukou. Přesto se žádný originální stroj nedochoval. Proto byla na základě původní dokumentace a s využitím motoru Maybach a originální vrtule Aero v letech 1980-82 postavena v Leteckých opravnách Trenčín věrná replika A-12. Stroj, který měl funkční všechny systémy včetně motoru, nesl standardní tříbarevnou kamufláž z dvacátých let minulého století, praporové znaky a symbolické označení Leteckého pluku 3. V dubnu 1982 byl slavnostně předán do Leteckého muzea VHÚ a po předvedení veřejnosti umístěn v expozici, kde se nachází dodnes.

Motor Maybach Mb IVa o výkonu 240 k (176 kW)

Rozpětí 12,80 m

Délka 8,30 m

Hmotnost prázdného letounu 1 080 kg

Vzletová hmotnost 1 600 kg

Maximální rychlost 201 km/h

Dostup 7 500 m

Dolet 760 km

Výzbroj 1 kulomet Vickers ráže 7,7 mm a 2  kulomety Lewis 7,7 mm v otočném střelišti

až 200 kg pum

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…