Aero A-18 - stíhací letoun, ČSR/1923

První sériově vyráběný stíhací letoun továrny Aero. Stíhací letoun Aero A-18 představuje dovršení vývojové řady stíhaček Ae-02 a Ae-04 konstruktérů ing. Husníka a ing. Vlasáka. Letoun vznikl na základě požadavku čs. vojenského letectva na vývoj stíhacího letounu domácí konstrukce, který by nahradil zastarávající francouzské letouny typu SPAD. Prototyp byl zalétán v březnu 1923 a vzápětí po úspěšných zkouškách objednalo MNO sérii 20 kusů, které v polovině dvacátých let představovaly významnou složku ve výzbroji našeho stíhacího letectva. V roce 1923 byl A-18 součástí expozice továrny Aero ve švédském Göteborgu a ve stejném roce podnikly dva stroje etapový let do Paříže a zpět.
Ve sbírkách se nachází Aero A-18, výrobní č. 5. Vystavena je jeho rekonstrukce, která vznikla na základě tovární dokumentace a původních dílů v letech 1985-1986 v LO Trenčín.

Kromě typu Aero A-18 se ve sbírkách nachází ještě speciální závodní stroj Aero A-18C, určený pro II. ročník Rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky, který se konal 7. září 1924. Úprava spočívala v montáži výkonnějšího motoru a v použití povrchového chladiče rozloženého na střední části horního a na téměř celém spodním křídle. To mělo největší podíl na zlepšení aerodynamiky letounu, protože chladič splynul s povrchem křídla a nepůsobil čelní odpor. Po napínavém boji zvítězil v závodě šéfpilot továrny Aero J. Novák rychlostí 263,427 km/h (v předchozím ročníku zvítězil rovněž J. Novák, pilotující jiný závodní speciál A-18B).

Aero A-18 - stíhací letoun ČSR/1923
Motor BMW IIIa o výkonu 136 kW (185 k)
Rozpětí (m) 7,60
Délka (m) 5,90
Hmotnost prázdného letounu (kg) 637
Vzletová hmotnost (kg) 862
Maximální rychlost (km/h) 229
Dostup (m) 9 000
Dolet (km) 400

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…