Aero A-18 - stíhací letoun, ČSR/1923

První sériově vyráběný stíhací letoun továrny Aero. Stíhací letoun Aero A-18 představuje dovršení vývojové řady stíhaček Ae-02 a Ae-04 konstruktérů ing. Husníka a ing. Vlasáka. Letoun vznikl na základě požadavku čs. vojenského letectva na vývoj stíhacího letounu domácí konstrukce, který by nahradil zastarávající francouzské letouny typu SPAD. Prototyp byl zalétán v březnu 1923 a vzápětí po úspěšných zkouškách objednalo MNO sérii 20 kusů, které v polovině dvacátých let představovaly významnou složku ve výzbroji našeho stíhacího letectva. V roce 1923 byl A-18 součástí expozice továrny Aero ve švédském Göteborgu a ve stejném roce podnikly dva stroje etapový let do Paříže a zpět.
Ve sbírkách se nachází Aero A-18, výrobní č. 5. Vystavena je jeho rekonstrukce, která vznikla na základě tovární dokumentace a původních dílů v letech 1985-1986 v LO Trenčín.

Kromě typu Aero A-18 se ve sbírkách nachází ještě speciální závodní stroj Aero A-18C, určený pro II. ročník Rychlostního závodu o cenu prezidenta republiky, který se konal 7. září 1924. Úprava spočívala v montáži výkonnějšího motoru a v použití povrchového chladiče rozloženého na střední části horního a na téměř celém spodním křídle. To mělo největší podíl na zlepšení aerodynamiky letounu, protože chladič splynul s povrchem křídla a nepůsobil čelní odpor. Po napínavém boji zvítězil v závodě šéfpilot továrny Aero J. Novák rychlostí 263,427 km/h (v předchozím ročníku zvítězil rovněž J. Novák, pilotující jiný závodní speciál A-18B).

Aero A-18 - stíhací letoun ČSR/1923
Motor BMW IIIa o výkonu 136 kW (185 k)
Rozpětí (m) 7,60
Délka (m) 5,90
Hmotnost prázdného letounu (kg) 637
Vzletová hmotnost (kg) 862
Maximální rychlost (km/h) 229
Dostup (m) 9 000
Dolet (km) 400

Aktuálně



„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…
Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…