Aero Ae-45

Aero Ae-45

V roce 1945 vypsalo Ministerstvo dopravy soutěž na stavbu lehkého čtyřmístného aerotaxi určeného pro nepravidelnou dopravu. V soutěži zvítězil projekt konstruktérů M. Baitlera, J. Bouzka, O. Němce a F. Vlka z továrny Aero. Nový letoun vzlétl poprvé 21. července 1947. První Ae-45 převzali zahraniční zákazníci v Maďarsku, Švýcarsku a Itálii. Několik Ae-45 převzala pro nepravidelnou dopravu zlínská dopravní společnost Svitlet. Pak již následovaly Československé aerolinie, které zahájily jako jedny z prvních po válce stálou taxislužbu. Také vojenské letectvo obdrželo řadu letadel tohoto typu a pod označením K-75 je používalo ke spojovací službě.

Mateřský závod Aero ve Vysočanech postavil v letech 1948–1951 celkem 200 kusů Ae-45. Poté co se připravovala likvidace závodu ve Vysočanech a stavba nových objektů ve Vodochodech, byla výroba Ae-45 zastavena. V roce 1953 ji však obnovil národní podnik Let v Kunovicích. Tato produkce dala do roku 1961 dalších 228 kusů, označovaných jako Ae-45 S "Super".

V největší expoziční hale Leteckého muzea VHÚ je vystaven stroj Ae-45 výrobního čísla 49011 a imatrikulace OK-DMO. Zde se v historii tohoto letadla vyskytuje několik nejasností. S číslem 49011 bylo totiž v roce 1949 vyrobeno Aero Ae-45 zapsané v rejstříku jako OK-DCK. To také udávají výrobní štítky na trupu vystaveného exponátu. Tento stroj pak byl dodán n.p. Svit a provozován u jeho společnosti Svitlet pro obchodní účely. V roce 1951 jej spolu s ostatními letouny Svitletu převzaly ČSA pro svoji divizi aerotaxi.

Naproti tomu letadlo později imatrikulované jako OK-DMO neslo výrobní číslo 49013 a podle zápisů v Letadlové knize sloužilo zpočátku u 50. spojovacího leteckého pluku v Klecanech. Prodělalo jednu generální revizi, a to v roce 1957. Poté bylo v roce 1959 předáno Svazarmu Praha a 10. 6. obdrželo civilní Osvědčení o způsobilosti k létání č. 3052, a byla mu přidělena imatrikulace OK-DMO. Ovšem všechny nové doklady byly vystaveny na výrobní číslo 49011, nikoliv tedy na původní 49013. Zřejmě tedy někdy v průběhu jeho služby došlo ke kombinaci dílů obou strojů v jeden celek se stávajícím označením. Nicméně od roku 1959 OK-DMO létalo spolehlivě hlavně v okolí Prahy a později na jihu Čech. Poměrně často bylo používáno k vyhlídkovým letům, jak o tom svědčí útržky původních letenek nalezených v palubní kapse.

Dne 28. 6. 1963 letoun přistál bez podvozku na břicho, přičemž byly zničeny stavitelné vrtule V-401 a nahrazeny pevnými na zemi stavitelnými vrtulemi V-301. Ke dni 19. 8. 1967 měl nalétáno 1 220 h 46 min při 3 231 startech. V říjnu téhož roku mu pak propadlo Osvědčení o letové způsobilosti. Po provedené prohlídce byl vydán souhlas s jeho technickým přeletem do Prahy Kbel a to již s pevným určením - předání do sbírky VHÚ. Samotný přelet uskutečnil pilot Fiedler dne 13. 11. 1967 a letoun byl ještě téhož dne předán Letecké skupině VHÚ. Později byl vystaven v expozici nově vzniklého Leteckého muzea, kde v původním stavu setrval dodnes.

Motory 2 x Walter Minor 4-III o výkonu 77 kW (105 k) při 2 500 ot/min

rozpětí 12,25 m

délka 7,54 m

hmotnost prázdného letounu 820 kg

max. rychlost  280 km/h

dostup  4 700 m

dolet  1 000 km

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…