Aero C-104

Aero C-104

Již před druhou světovou válkou vyráběla Moravskoslezská vozovka a. s. ve Studénce zdařilé licenční dvouplošníky Bücker Bü 131 Jungmann, určené pro základní výcvik a výuku akrobacie pilotů. V továrně Aero pak za války pokračovala jejich produkce v mírně upravené formě. Některé letouny se dochovaly i po skončení válečného běsnění a další se stavěly již po osvobození s vojenským označením C-4. Šlo o stroje s původními německými motory Hirth HM 504.

V roce 1946 byl do draku C-4 zamontován čs. motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k. Tato verze označená jako C-104 byla značně rozšířená a oblíbená u vojenských i civilních pilotů. Do roku 1949 bylo vyrobeno na 260 těchto strojů. Oba typy, jak C-4, tak především C-104, sloužily nejprve v čs. vojenskému letectvu a postupně byly předávány do aeroklubů, kde se používaly rovněž jako vlečné. Jejich význam pro výcvik čs. vojenských a sportovních letců byl značný.

Do sbírky Vojenského historického ústavu Praha se dostal letoun Aero C-104 výrobního čísla 167, zhotovený patrně v roce 1947 a dodaný MNO. Původně létal ve vojenském letectvu, ale v říjnu 1953 byl předán Svazarmu a přidělen Krajskému aeroklubu Nitra. Zároveň mu bylo vydáno Osvědčení o způsobilosti k létání a přidělena rejstříková značka OK-AXM.

Na Slovensku stroj působil až do generální opravy v roce 1956. Ta byla provedena v Leteckých opravnách Trenčín a jeho zálet uskutečnil kpt. Ján Reich dne 15. března. Krátce poté byl OK-AXM přidělen Krajskému aeroklubu Olomouc a nadále působil v rámci aeroklubů moravských. Zřejmě létal i ve slavných olomouckých akrobatických skupinách, jak o tom svědčí jeho původní pestré zbarvení. Svoje letecké působení ukončil 27. září 1964 s celkovým náletem 996 h při 2 741 startech.

Do sbírky VHÚ byl předán aeroklubem Olomouc na počátku září 1967. Celý rok byl pak ošetřován v národním podniku Moravan Otrokovice, načež jej technici Letecké skupiny VM na jaře 1969 rozebrali a uložili do depozitáře. K jeho novému oživení došlo až v roce 1972, kdy byl bez větších úprav zapůjčen muzeu Tatra-Kopřivnice, kde měl symbolizovat slavnou předválečnou výrobu Závodů Ringhoffer-Tatra. Při reinstalaci expozic Technického muzea Tatra byl po další náročné renovaci zavěšen v hlavní budově, ovšem již v dobovém markingu jako Tatra T-131, OK-TAB, tedy první sériově postavený kus T-131.

 

TECHNICKÉ ÚDAJE:

  • Motor Walter Minor 4-III o výkonu 105 k (77 kW)
  • Rozpětí: 7,40 m
  • Délka: 6,76 m
  • Výška: 2,25 m
  • Hmotnost prázdného letounu: 390 kg
  • Vzletová hmotnost: 680 kg
  • Maximální rychlost: 185 km/h
  • Dostup: 4 300 m
  • Dolet: 650 km

Aktuálně



Doplněni další hrdinové do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY

Doplněni další hrdinové do rubriky KALENDÁŘ HRDINŮ – VHÚ PRAHA A LIDOVÉ NOVINY

23. 08. 2024
Stejně jako v létě loňského roku jsou do rubriky „KALENDÁŘ HRDINŮ –…
Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

Invaze 21. srpna 1968 přivedla do Československa skoro půlmiliónovou armádu

21. 08. 2024
Letošní výročí Sověty vedené invaze do Československa 21. srpna 1968 znovu připomíná,…
Nejmladší oběť demonstrací 21. srpna 1969

Nejmladší oběť demonstrací 21. srpna 1969

20. 08. 2024
V Praze ve dnech 20. a 21. srpna 1969 byli při demonstracích připomínajících…
V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

V Leteckém muzeu Kbely čistí největší exponát

16. 08. 2024
Práce v muzeích Vojenského historického ústavu Praha se nezastavují ani v nejparnějších dnech. Nyní…
SVAZARM/ZVÄZARM v prvých rokoch svojej existencie

SVAZARM/ZVÄZARM v prvých rokoch svojej existencie

14. 08. 2024
V polčase 20. storočia sa nezdalo, že 2. svetová vojna bude svetovou vojnou…