Dvoumístný československý cvičný proudový letoun Aero L-29 Delfín patřil bezesporu k nejrozšířenějším strojům své kategorie. Již méně známo je, že v roce 19167 vznikla i jeho jednomístná razantně odlehčená verze, určená pro plánované akrobatické soutěže proudových letadel.
Jako první byl takto upraven letoun výrobního čísla 390517, který také obdržel poutavé zbarvení v národních barvách a byl především určen pro předváděcí lety. S tímto speciálem je hlavně spojeno jméno Juraje Šouce, našeho vyhlášeného akrobatického pilota.
Vzorem pro zamýšlenou sériovou výrobu pak měl být letoun výrobního čísla 893027. Oba stroje byly odlehčeny demontáží vybavení zadního kokpitu a speciální výstroje. Dále byla upravena jejich palivová a olejová instalace pro delší lety na zádech a akrobatických figurách.
Druhý Akrobat se od prototypu mírně lišil a po zalétání byl nabídnut do bývalého SSSR k provozním zkouškám. Proto také nesl sovětské označení a měl mnohem skromnější vnější zbarvení.
K realizaci sériové výroby L-29 A z různých příčin nakonec nedošlo. Oba Akrobati byly po nějaké době předáni do leteckých muzeí, a tím celá záležitost skončila.
Letoun evidenčního čísla 3027 byl do sbírky VHÚ převezen z Aera Vodochody po zemi dne 15. října 1975, po nějakou dobu byl vystavován ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ a posléze uložen do depozitáře.