Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Jedním z méně prezentovaných exponátů Leteckého muzea VHÚ je Aero L-29 RS. Šlo o jednomístnou variantu známého cvičného proudového stroje L-29 Delfín, ovšem upravenou z cvičně-průzkumné verze L-29 R. To byla dvojmístná varianta Delfína, nesoucí kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, NFP-02 nebo ŠFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu.

Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 bylo vyrobeno na 200 kusů, ale výše zmíněné nevýhody si v sedmdesátých letech minulého století vynutily jejich úpravu celkovým odlehčením konstrukce.

Přestavby byly realizovány v Leteckých opravnách Trenčín a zahrnovaly odstranění vybavení zadního pilotního prostoru, včetně vystřelovacího sedadla, odstranění kamer z trupové lafety a demontáž přídavných nádrží z konců křídel. Stroje poté létaly jako jednomístné a sloužily převážně pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Takto upravené Delfíny byly využívány v našem letectvu do počátku devadesátých let minulého století, kdy počaly být vyřazovány z výzbroje. Náš exponát byl vyroben v bloku 28. série v Aeru Vodochody v roce 1968 jako L-29 R.

Po přestavbě na standard RS v Leteckých opravnách Trenčín sloužil převážně na Slovensku a do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl přeletěn v červenci 1991 od VÚ 3840 Prešov. Poté byl poměrně dlouho odstaven ve vnějším depozitáři Leteckého muzea, až byl v roce 1997 dlouhodobě zapůjčen do Středního odborného učiliště dopravního v Praze Ruzyni jako učební pomůcka. Zde na něm postupně studenti učiliště pod odborným pedagogickým vedením provedli řadu konzervačních zásahů, které tomuto velice zajímavému letounu navrátily jeho původní vzhled.

 

Hlavní technické údaje

Délka 10,81 m

Rozpětí 10,29 m

Výška 3,126 m

Prázdná hmotnost 2 320 kg

Maximální rychlost 610 km/h

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…