Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Jedním z méně prezentovaných exponátů Leteckého muzea VHÚ je Aero L-29 RS. Šlo o jednomístnou variantu známého cvičného proudového stroje L-29 Delfín, ovšem upravenou z cvičně-průzkumné verze L-29 R. To byla dvojmístná varianta Delfína, nesoucí kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, NFP-02 nebo ŠFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu.

Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 bylo vyrobeno na 200 kusů, ale výše zmíněné nevýhody si v sedmdesátých letech minulého století vynutily jejich úpravu celkovým odlehčením konstrukce.

Přestavby byly realizovány v Leteckých opravnách Trenčín a zahrnovaly odstranění vybavení zadního pilotního prostoru, včetně vystřelovacího sedadla, odstranění kamer z trupové lafety a demontáž přídavných nádrží z konců křídel. Stroje poté létaly jako jednomístné a sloužily převážně pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Takto upravené Delfíny byly využívány v našem letectvu do počátku devadesátých let minulého století, kdy počaly být vyřazovány z výzbroje. Náš exponát byl vyroben v bloku 28. série v Aeru Vodochody v roce 1968 jako L-29 R.

Po přestavbě na standard RS v Leteckých opravnách Trenčín sloužil převážně na Slovensku a do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl přeletěn v červenci 1991 od VÚ 3840 Prešov. Poté byl poměrně dlouho odstaven ve vnějším depozitáři Leteckého muzea, až byl v roce 1997 dlouhodobě zapůjčen do Středního odborného učiliště dopravního v Praze Ruzyni jako učební pomůcka. Zde na něm postupně studenti učiliště pod odborným pedagogickým vedením provedli řadu konzervačních zásahů, které tomuto velice zajímavému letounu navrátily jeho původní vzhled.

 

Hlavní technické údaje

Délka 10,81 m

Rozpětí 10,29 m

Výška 3,126 m

Prázdná hmotnost 2 320 kg

Maximální rychlost 610 km/h

 

Aktuálně



Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…
Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

Podívejte se na předměty z bohatých sbírek VHÚ Praha, které byly popsány pro web

11. 08. 2025
Kurátoři podsbírek Vojenského historického ústavu Praha pro webovou stránku dosud popsali více…