Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Aero L-29 RS, výr. č. 892818

Jedním z méně prezentovaných exponátů Leteckého muzea VHÚ je Aero L-29 RS. Šlo o jednomístnou variantu známého cvičného proudového stroje L-29 Delfín, ovšem upravenou z cvičně-průzkumné verze L-29 R. To byla dvojmístná varianta Delfína, nesoucí kromě standardního vybavení i speciální lafetu pro umístění leteckých fotoaparátů AFP-02, NFP-02 nebo ŠFP-02, umožňujících svislé i šikmé snímkování terénu.

Pro zvýšení doletu této verze byly na konce křídel umístěny poměrně velké palivové nádrže, každá o objemu 200 litrů. Všechny tyto úpravy však znamenaly výrazný nárůst hmotnosti verze „R“, která se spolu s nevýhodným provozním spektrem projevila na snížené životnosti draku. Průzkumných variant L-29 bylo vyrobeno na 200 kusů, ale výše zmíněné nevýhody si v sedmdesátých letech minulého století vynutily jejich úpravu celkovým odlehčením konstrukce.

Přestavby byly realizovány v Leteckých opravnách Trenčín a zahrnovaly odstranění vybavení zadního pilotního prostoru, včetně vystřelovacího sedadla, odstranění kamer z trupové lafety a demontáž přídavných nádrží z konců křídel. Stroje poté létaly jako jednomístné a sloužily převážně pro pokračovací výcvik vojenských pilotů. Takto upravené Delfíny byly využívány v našem letectvu do počátku devadesátých let minulého století, kdy počaly být vyřazovány z výzbroje. Náš exponát byl vyroben v bloku 28. série v Aeru Vodochody v roce 1968 jako L-29 R.

Po přestavbě na standard RS v Leteckých opravnách Trenčín sloužil převážně na Slovensku a do sbírek Leteckého muzea VHÚ byl přeletěn v červenci 1991 od VÚ 3840 Prešov. Poté byl poměrně dlouho odstaven ve vnějším depozitáři Leteckého muzea, až byl v roce 1997 dlouhodobě zapůjčen do Středního odborného učiliště dopravního v Praze Ruzyni jako učební pomůcka. Zde na něm postupně studenti učiliště pod odborným pedagogickým vedením provedli řadu konzervačních zásahů, které tomuto velice zajímavému letounu navrátily jeho původní vzhled.

 

Hlavní technické údaje

Délka 10,81 m

Rozpětí 10,29 m

Výška 3,126 m

Prázdná hmotnost 2 320 kg

Maximální rychlost 610 km/h

 

Aktuálně



Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
Armádní muzeum Žižkov, Národní památník hrdinů heydrichiády a Národní památník na Vítkově budou na Velikonoce otevřeny

Armádní muzeum Žižkov, Národní památník hrdinů heydrichiády a Národní památník na Vítkově budou na Velikonoce otevřeny

19. 04. 2025
Na Velikonoce (Velký pátek i Velikonoční pondělí) budou expozice VHÚ Praha (Armádní…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…
Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

Přijďte na konferenci o evropském vystěhovalectví a migraci do Náprstkova muzea. Navazuje na výstavu výstavu o českých krajanech v USA zahájenou minulý týden v Armádním muzeu Žižkov

15. 04. 2025
Pohled na problematiku migrace Evropanů z vlastního kontinentu s důrazem na české vystěhovalectví do…