Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

K velice úspěšným výrobkům našeho leteckého průmyslu patřily dlouhou dobu letouny řady L-39, souhrnně nazývané Albatros. Zpočátku šlo o dvoumístný proudový letoun, určený k výcviku vojenských pilotů. Později byly jeho možnosti rozšiřovány instalací dalšího vybavení a výzbroje, aby mohl plnit i úkoly cvičného a lehkého bitevního letounu. Šlo o verze L-39 ZO a po ní L-39 ZA. To byla významně vylepšená varianta se zesíleným křídlem, nesoucím čtyři závěsníky, na které mohla být umístěna výzbroj, nebo přídavné palivové nádrže. Pod trupem pak byl namontován dvouhlavňový kanon GŠ-23 L ráže 23 mm se zásobníkem nábojů integrovaným v trupu. Mnoho těchto Albatrosů bylo začleněno do služby i v našem vojenském letectvu a poslední kusy létají prakticky dodnes.

Do sbírky VHÚ se v roce 2018 dostal i stroj výrobního čísla 232344. Ten byl vyroben v roce 1982, první let absolvoval dne 20. srpna s posádkou M. Křemen a S. Vohanka. Následně jej 26. srpna  převzal zástupce vojenské správy a 7. října 1982 byl dodán k 30. sbolp v Hradci Králové. Během podzimu roku 1984 jej odveleli k 8. slp do Brna, přelet se uskutečnil 29. listopadu 1984. V období od 16. listopadu 1990 do 20. června 1991 podstoupil generální opravu v Leteckých opravnách Trenčín. Po návratu ze Slovenska byl předán 82. samostatné stíhací letce do Mošnova, která byla později přečíslována na 4. samostatnou stíhací letku, působící z Mošnova a Přerova. Od ledna 1995 byl ve stavu 42. stíhací letky na nově zformované 4. zSL v Čáslavi (později přeznačené na 4. zTL). Po necelých devíti letech se znovu stěhoval, tentokrát ke 221. taktické letce v Náměšti nad Oslavou. Poslední let s ním absolvoval pilot kpt. Michal Kudyn dne 16. prosince 2010. V tu dobu měl letoun na svém kontě celkem 5 499 přistání a 3 724 letových hodin.

Dne 5. června 2013 byl demontován a převezen na 21. zTL do Čáslavi, kde byl opětovně zkompletován a používán jako zdroj náhradních dílů. Do sbírky VHÚ byl předán od 213. letky dne 15. ledna 2018. Poté byl za vydatné pomoci pracovníků Aera Vodochody a příslušníků čáslavského útvaru rozebrán a následně  přemístěn po zemi do areálu Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy MO Moravská Třebová. Zde byl ve spolupráci studentů školy, jejich profesorů a zaměstnanců Aera znovu sestaven. Stroj byl nadále určen jako názorná učební pomůcka pro výuku odborných předmětů a zůstal v péči školy jako dlouhodobá zápůjčka.

Technické údaje:

Motor: AI-25 TL s tahem 16,85 kN

Rozpětí 9,46 m

Délka 12,13 m

Výška 4,77 m

Hmotnost prázdného letounu 3 540 kg

Vzletová hmotnost 5 500 kg

Maximální rychlost 730 km/h

Dostup 11 350 m

Dolet 1 500 km

Aktuálně



Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…