Aero L-39 ZA Albatros

Aero L-39 ZA Albatros

K velice úspěšným výrobkům našeho leteckého průmyslu patřily dlouhou dobu letouny řady L-39, souhrnně nazývané Albatros. Zpočátku šlo o dvoumístný proudový letoun, určený k výcviku vojenských pilotů. Později byly jeho možnosti rozšiřovány instalací dalšího vybavení a výzbroje, aby mohl plnit i úkoly cvičného a lehkého bitevního letounu. Šlo o verze L-39 ZO a po ní L-39 ZA. To byla významně vylepšená varianta se zesíleným křídlem, nesoucím čtyři závěsníky, na které mohla být umístěna výzbroj, nebo přídavné palivové nádrže. Pod trupem pak byl namontován dvouhlavňový kanon GŠ-23 L ráže 23 mm se zásobníkem nábojů integrovaným v trupu. Mnoho těchto Albatrosů bylo začleněno do služby i v našem vojenském letectvu a poslední kusy létají prakticky dodnes.

Do sbírky VHÚ se v roce 2018 dostal i stroj výrobního čísla 232344. Ten byl vyroben v roce 1982, první let absolvoval dne 20. srpna s posádkou M. Křemen a S. Vohanka. Následně jej 26. srpna  převzal zástupce vojenské správy a 7. října 1982 byl dodán k 30. sbolp v Hradci Králové. Během podzimu roku 1984 jej odveleli k 8. slp do Brna, přelet se uskutečnil 29. listopadu 1984. V období od 16. listopadu 1990 do 20. června 1991 podstoupil generální opravu v Leteckých opravnách Trenčín. Po návratu ze Slovenska byl předán 82. samostatné stíhací letce do Mošnova, která byla později přečíslována na 4. samostatnou stíhací letku, působící z Mošnova a Přerova. Od ledna 1995 byl ve stavu 42. stíhací letky na nově zformované 4. zSL v Čáslavi (později přeznačené na 4. zTL). Po necelých devíti letech se znovu stěhoval, tentokrát ke 221. taktické letce v Náměšti nad Oslavou. Poslední let s ním absolvoval pilot kpt. Michal Kudyn dne 16. prosince 2010. V tu dobu měl letoun na svém kontě celkem 5 499 přistání a 3 724 letových hodin.

Dne 5. června 2013 byl demontován a převezen na 21. zTL do Čáslavi, kde byl opětovně zkompletován a používán jako zdroj náhradních dílů. Do sbírky VHÚ byl předán od 213. letky dne 15. ledna 2018. Poté byl za vydatné pomoci pracovníků Aera Vodochody a příslušníků čáslavského útvaru rozebrán a následně  přemístěn po zemi do areálu Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy MO Moravská Třebová. Zde byl ve spolupráci studentů školy, jejich profesorů a zaměstnanců Aera znovu sestaven. Stroj byl nadále určen jako názorná učební pomůcka pro výuku odborných předmětů a zůstal v péči školy jako dlouhodobá zápůjčka.

Technické údaje:

Motor: AI-25 TL s tahem 16,85 kN

Rozpětí 9,46 m

Délka 12,13 m

Výška 4,77 m

Hmotnost prázdného letounu 3 540 kg

Vzletová hmotnost 5 500 kg

Maximální rychlost 730 km/h

Dostup 11 350 m

Dolet 1 500 km

Aktuálně



Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

Dnes je 17. listopad - státním svátkem si připomínáme dvě zásadní dějinné události

17. 11. 2025
Na 17. listopad připadá státní svátek České republiky, slavíme Den boje za…
Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

Českoslovenští zdravotníci ve válce v Zálivu

15. 11. 2025
V letech 1990 až 1991 se Československý samostatný protichemický prapor zapojil do…
Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

Izraelští vojenští veteráni navštívili Armádní muzeum na Žižkově

14. 11. 2025
Veteráni Izraelských ozbrojených sil (IDF), kteří bojovali v Šestidenní válce (1967), nedávno navštívili…
Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

Ve Španělském sále zaznělo poděkování hrdinům. The Tap Tap hráli pro české válečné veterány pod záštitou prezidenta Petra Pavla

13. 11. 2025
Čeští váleční veteráni a jejich rodiny se 11. listopadu v Den válečných veteránů…
Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

Česká republika oslavila Den válečných veteránů, vojáci slavnostně nastoupili na Vítkově

11. 11. 2025
V Praze na Vítkově se dnes uskutečnil slavnostní nástup, který připomněl ty,…