Aerotechnik L-13 SE Vivat

Aerotechnik L-13 SE Vivat

Na řadě našich i zahraničních sportovních letišť bylo možné spatřit zajímavý dvoumístný motorový kluzák se zvláštním názvem Vivat. Tento typ byl na konci sedmdesátých let minulého století vyvinut v podniku ÚV Svazarmu Aerotechnik Kunovice skupinou nadaných konstruktérů, kteří v maximální míře využili části draku populárního celokovového kluzáku L-13 Blaník, produkovaného ve velkých sériích v n. p. Let Kunovice.

Zcela novou byla střední část trupu a na ní navazující motorová instalace s krycími panely. U Vivata totiž seděli oba piloti vedle sebe, na rozdíl od klasického Blaníku. Také přistávací zařízení bylo řešeno naprosto originálně s jedním mohutným hlavním kolem, řiditelným ostruhovým kolečkem a zatažitelnými vyrovnávacími podpěrami na koncích křídel. V přídi kluzáku byl instalován osvědčený čtyřválec Walter Mikron III pohánějící zpravidla pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli V-218. Postupnými inovacemi při sériové výrobě se podařilo dosáhnout spolehlivějšího a jednoduššího ovládání pohonné soustavy, které se pak zobrazovalo v názvu kluzáku přidanými písmeny. Nejrozšířenější verze byly SW, SE a SEH. Tyto zkratky především odkazovaly na způsob startování motoru a ovládání vrtule.

Do sbírky VHÚ se dostal stroj výrobního čísla 88 02 22, vyrobený v Kunovicích v roce 1988 jako L-13 SW. Po oficiálním předání Svazarmu byl delimitován do Aeroklubu Hranice, kde létal až do roku 2000. Poté se dostal do AK Břeclav, který na něm nechal v mateřském závodě provést úpravy na verzi SE. Nadále pak poctivě sloužil ke spokojenosti našich sportovních letců, převážně na Moravě. Na jaře roku 2008 pak tento Vivat přešel do soukromých rukou, ale zůstal nadále v Břeclavi. Jeho letecký život ukončila drobná nehoda při přistání se zavřeným hlavním podvozkovým kolem dne 6. května 2012. I když kluzák byl poškozen jen minimálně, do vzduchu se již nedostal.

V roce 2025 byl stávajícím majitelem nabídnut do sbírky Vojenského historického ústavu Praha jako dar pro plánovanou expozici sportovního letectví. Jeho celkový nálet v té době činil 2 291 h při 6 317 startech.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor: Aerotechnik Mikron III AE1 o výkonu 48 kW (65 k) při 2 600 ot/min

Rozpětí: 16,8 m

Délka: 8,3 m

Výška: 2,3 m

Hmotnost prázdného kluzáku: 485 kg

Maximální vzletová hmotnost: 705 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost: 230 km/h

Aktuálně



Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

Film o československém pilotovi RAF bojujícím v polské peruti – Osamělý vlk míří do střižny. Vznikal i ve spolupráci s VHÚ Praha

26. 09. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha jsou často žádáni o odborné konzultace k filmům…
Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

Zbrojní průmysl v kontextu systému obrany Československé republiky (1918‒1939). Shrnutí přednášky historika VHÚ Praha Karla Straky

25. 09. 2025
V září začal ve Vojenském historickém ústavu Praha další cyklus přednášek, tentokrát…
Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

Přijďte dnes do Armádního muzea Žižkov na začátek nové série promítání filmů ze sbírky VHÚ Praha. Začátek v 18h

24. 09. 2025
Přijďte dnes na 18h do Armádního muzea Žižkov na první ze série…
Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

Mezinárodní komise pro vojenskou historii na výročním kongresu v Dakaru zvolila nové vedení

23. 09. 2025
V prvním zářijovém týdnu se v senegalském Dakaru sešel výroční 50. kongres Mezinárodní komise…
Komentovaná prohlídka: Jízdárna ruzyňských kasáren - 1. 10. 2025

Komentovaná prohlídka: Jízdárna ruzyňských kasáren - 1. 10. 2025

19. 09. 2025
Vojenský historický ústav Praha zve na komentované prohlídky místa, kde při prvním…