Aerotechnik L-13 SE Vivat

Aerotechnik L-13 SE Vivat

Na řadě našich i zahraničních sportovních letišť bylo možné spatřit zajímavý dvoumístný motorový kluzák se zvláštním názvem Vivat. Tento typ byl na konci sedmdesátých let minulého století vyvinut v podniku ÚV Svazarmu Aerotechnik Kunovice skupinou nadaných konstruktérů, kteří v maximální míře využili části draku populárního celokovového kluzáku L-13 Blaník, produkovaného ve velkých sériích v n. p. Let Kunovice.

Zcela novou byla střední část trupu a na ní navazující motorová instalace s krycími panely. U Vivata totiž seděli oba piloti vedle sebe, na rozdíl od klasického Blaníku. Také přistávací zařízení bylo řešeno naprosto originálně s jedním mohutným hlavním kolem, řiditelným ostruhovým kolečkem a zatažitelnými vyrovnávacími podpěrami na koncích křídel. V přídi kluzáku byl instalován osvědčený čtyřválec Walter Mikron III pohánějící zpravidla pevnou dvoulistou dřevěnou vrtuli V-218. Postupnými inovacemi při sériové výrobě se podařilo dosáhnout spolehlivějšího a jednoduššího ovládání pohonné soustavy, které se pak zobrazovalo v názvu kluzáku přidanými písmeny. Nejrozšířenější verze byly SW, SE a SEH. Tyto zkratky především odkazovaly na způsob startování motoru a ovládání vrtule.

Do sbírky VHÚ se dostal stroj výrobního čísla 88 02 22, vyrobený v Kunovicích v roce 1988 jako L-13 SW. Po oficiálním předání Svazarmu byl delimitován do Aeroklubu Hranice, kde létal až do roku 2000. Poté se dostal do AK Břeclav, který na něm nechal v mateřském závodě provést úpravy na verzi SE. Nadále pak poctivě sloužil ke spokojenosti našich sportovních letců, převážně na Moravě. Na jaře roku 2008 pak tento Vivat přešel do soukromých rukou, ale zůstal nadále v Břeclavi. Jeho letecký život ukončila drobná nehoda při přistání se zavřeným hlavním podvozkovým kolem dne 6. května 2012. I když kluzák byl poškozen jen minimálně, do vzduchu se již nedostal.

V roce 2025 byl stávajícím majitelem nabídnut do sbírky Vojenského historického ústavu Praha jako dar pro plánovanou expozici sportovního letectví. Jeho celkový nálet v té době činil 2 291 h při 6 317 startech.

TECHNICKÉ ÚDAJE

Motor: Aerotechnik Mikron III AE1 o výkonu 48 kW (65 k) při 2 600 ot/min

Rozpětí: 16,8 m

Délka: 8,3 m

Výška: 2,3 m

Hmotnost prázdného kluzáku: 485 kg

Maximální vzletová hmotnost: 705 kg

Maximální nepřekročitelná rychlost: 230 km/h

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…