Akumulátorový jeřáb MIAG K.3.B

Akumulátorový jeřáb MIAG K.3.B

V průběhu 2. světové války se na Němci ovládaných letištích a v opravárenských závodech velice rozšířily různé varianty akumulátorových jeřábů koncernu MIAG. Ty umožňovaly volnou manipulaci bez nutnosti připojení na zdroj elektrické energie i s velice těžkými předměty, jako byly celé pohonné jednotky letadel včetně motorových loží.

Jejich základem bylo mohutné nosné těleso, nesoucí kyvné rameno s výsuvným nástavcem. Zvedání břemen bylo zajištěno pouze elektromechanicky pomocí lan, kladek a ovládacích pák, které poháněl stejnosměrný elektromotor o výkonu 4 kW. Ten zároveň zajišťoval i pohyb jeřábu pohonem velkých předních kol. Menší zadní kola, odpružená listovými pery, byla ovládána velkým volantem a sloužila k zatáčení jeřábu. Pracoviště strojníka bylo na plošince v zadní části zařízení.

Po válce byly tyto jeřáby široce využívány i naší armádou a příslušnými opravárenskými podniky. Představovaný kus byl určen pro manipulaci s leteckými motory na cechu oprav letounů Iljušin Il-14 v Leteckých opravnách Kbely. Svědčí o tom nápis „Vrba“ na jeho boku. Šlo o mistra Vladimíra Vrbu st., vedoucího revizí motorů Švecov AŠ-82 T a vrtulí Avia V-50 na hangáru číslo 51 v LOK.

Tento MIAG K.3.B byl podle štítku vyroben u Werk Ober Ramstadt Abfellg. Elektrofahrzeuge někdy koncem třicátých let minulého století. Původně byl asi celý šedozelený, později pak dostal khaki nátěr, doplněný červeně zvýrazněnými odlitky výrobní značky MIAG a údaji o maximálním zatížení ramene. Jeřáb u našeho letectva nazývaný „Mamut“ byl do sbírky VHÚ získán z Leteckých opraven Kbely v polovině devadesátých let minulého století.

Jeho souhrnná délka v pojezdové poloze byla 5 m, s vysunutým nástavcem 6,1 m, šířka 1,5 m a prázdná hmotnost úctyhodných 8 000 kg. Maximální nesené břemeno pak bylo 5 000 kg na krátkém rameni, 2 000 kg nesené nástavcem. Baterie měly celkové napětí 80 V a kapacitu 300 Ah.

Aktuálně



Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…
VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

VHÚ Praha pořádal konferenci k 80. výročí konce druhé světové války a osvobození Československa „Nové pohledy na rok 1945“

28. 05. 2025
Nově rekonstruované prostory Armádního muzea na Žižkově umožňují nejen bohatou výstavní činnost,…