Raná tvorba kultovní představitelky československé sorely Aleny Čermákové (1926–2009) je prezentována krajinomalbou s názvem Lutěž. Autorka zobrazila pohled na krajinu u ukrajinské vesnice Lutěž poblíž Dněpru. Dílo se poměrně výrazně vymyká stylu, který byl charakteristický pro většinu jejích prací z tohoto období. Až minimalistický přístup k figurálnímu ztvárnění velmi dobře koresponduje s volbou barevnosti. Čermáková neměla v této době svůj vyhraněný rukopis. Je vidět, že i navzdory jasnému politickému tlaku při plnění politických zakázek byla její tvorba značně stylově roztříštěná.
Alena Čermáková byla v letech 1953–1960 skalní členkou Armádního výtvarného studia. Spolu s Janem Čumpelíkem a Jaromírem Schořem se podílela na všech zásadních uměleckých dílech vrcholného období socialistického realismu (Díkůvzdání generalissimu Stalinovi, Vám poděkování a lásku Vám, Klement Gottwald na Slovensku, Slučovací schůze JZD Kalich a mnoho dalších). Vytvořila návrhy desítek plakátů k nejrůznějším politickým výročím. V roce 1960 se rozhodla odejít z Armádního výtvarného studia. Vysvětlovala to ještě i v pozdním věku tím, že se chtěla věnovat volnější tvorbě, než bylo doposud. Několik let tvořila na venkově, mezi družstevníky. Její díla nesla výrazný folklórní ráz. V podstatě celá tvorba Aleny Čermákové byla poplatná komunistické ideologii s nesporným vlivem Čumpelíkova rukopisu. Zejména v padesátých letech jí byl také veřejně vytýkán nedostatečný výtvarný talent. Z dnešního pohledu je nutné vnímat její tvorbu jako historické dědictví politické kultury v poválečném komunistickém Československu.
Olej, plátno, 680 x 800 mm.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou převodu v roce 2010.