Antonov An-26, výr. č. 12507

Antonov An-26, výr. č. 12507

Letoun Antonov An-26 byl sovětský transportní letoun pro střední vzdálenosti, navržený s důrazem na vojenské využití. Jeho konstrukce vycházela ze staršího typu An-24, dopravního a transportního stroje podobných výkonů. Novější An-26 se ovšem lišil především mohutnou nákladní rampou v zadní části letounu, která umožňovala pohodlné nakládání a vykládání břemen, a dokonce i jejich vysazování za letu na padácích. Pomocí rampy bylo možné umístit do trupu i vozidla střední velikosti, čehož se využívalo hlavně při vojenských vzdušných výsadcích. Výroba těchto víceúčelových transportních strojů běžela v SSSR od počátku sedmdesátých let minulého století. Naše letectvo je používalo od roku 1982 až do slavnostního ukončení jejich provozu u nás dne 28. dubna 2011. Letouny plnily různé úkoly, včetně zahraničních misí a předvádění při srovnávacích soutěžích k plné spokojenosti všech zúčastněných.

Od května 2012 je v expozici Leteckého muzea VHÚ vystaven stroj s trupovým číslem 2507, který přes standardní kamufláž nese výroční nátěr, připomínající 90. let provozu na kbelském letišti. Zbarvení bylo na letoun aplikováno podle návrhu našeho předního leteckého výtvarníka Pavla Holého. Kromě toho se na motorových gondolách připomíná výročí 10 let služby v NATO a také účast tohoto stroje na meetingu RAF na základně Waddington v roce 2008. Letoun byl vyroben v roce 1982 a po záletu předán čs. straně. Poslední let provedl 28. dubna 2011 a má k tomuto dni nalétáno 8 373 h při 10 595 startech.


Technická data

Motor: 2x turbovrtulový motor ZMDB Progress (Ivčenko) AI-24VT o výkonu 2103 kW
a 1x proudový motor Sojuz (Tumanskij) RU-19-300 o tahu 7,85 kN
Rozpětí: 29,20 m
Délka: 23,80 m
Výška: 8,575 m
Prázdná hmotnost: 15 400 kg
Max. vzletová hmotnost: 25 000 kg
Kapacita: 40 cestujících
Užitečný náklad: 6000 kg
Cestovní rychlost: 440 km/h
Maximální rychlost: 540 km/h
Dolet 2 550: km
Dostup 7500: m

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…