Avia B-135 (Av-135)

Avia B-135 (Av-135)

Na prvním snímku je zachycen stíhací letoun Av-135 (B-135) v bulharských službách, stojící na letišti. Na ocasní ploše je patrná bulharská trikolóra. Druhý snímek zachycuje letoun téhož typu s bulharskými letci.

Koncem třicátých let hodlala Avia navázat na úspěch stíhacího dvojplošníku B-534 a přišla s dosti pokročilou konstrukcí dolnoplošníku Avia B-35. Opět se jednalo o dílo konstruktéra Františka Novotného. Výsledný jednomístný letoun s pevným podvozkem měl rozpětí křídel 10,85 m, délku 8,5 m, výšku 2,6 m a jeho vzletová váha činila zhruba 2400 kg. Motor Hispano-Suiza 12Ycrs, licenčně vyráběný v Avii, umožňoval letět maximální rychlostí 480 km/h.

Výzbroj představovala dvojice kulometů vz. 30 ráže 7,92 mm, mezi bloky motoru měl být umístěn jeden kanón Oerlikon ráže 20 mm, střílející dutou osou vrtule. Letoun byl snadno ovladatelný a obratný a mohl se měřit s jakýmkoli tehdejším stíhačem. Jeho uplatnění v československých leteckých silách však zabránily neblahé politické události.

První prototyp poprvé vzlétl 28. září 1938; v listopadu byl zcela zničen při havárii a zkušební pilot zahynul. Druhý prototyp vzlétl koncem téhož roku a i ten havaroval. Třetí prototyp poprvé vzlétl v červnu 1939. Dočkal se vícera změn, nejvýraznější představovala rovná náběžná hran křídel a zatažitelný podvozek, díky kterému se maximální rychlost zvýšila na 535 km/h ve výšce 4000 m. Letoun mohl vystoupat až do výšky 8500 m (někdy se uvádí 9500 m). Tato verze dostala označení Avia B-135 a plně vyhovovala potřebám soudobých leteckých sil.

Bulharské letectvo projevilo zájem o tento typ letounu již roku 1939. O rok později objednalo dvanáct strojů, které se staly jedinými, které šly do sériové výroby. Dodávka se však opozdila, také z plánů na sériovou výrobu v Bulharsku sešlo. Stroje, známé v Bulharsku jako Av-135 nebo též „Ljastovica“ (Vlaštovka), tak bulharské letectvo obdrželo spolu s náhradními motory teprve roku 1943. Tehdy se již nemohly měřit s nejlepšími tehdejšími stroji, navíc byly dodány bez kanónů, a sloužily tak k výcviku stíhacích letců na základně Dolna Mitropolja. Dne 30. března 1944 zasahovaly čtyři B-135 proti velkému náletu amerického letectva, směřujícímu na Sofii, a poručík Jordan Ferdinandov sestřelil u města Dragoman americký bombardér B-24 Liberator. Toto vítězství mělo zůstat jediným sestřelem, kterého kdy B-135 dosáhly.

 

Aktuálně



Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

Být hrdinou se v českých dějinách nevyplácí, říká v rozhovoru historik Jindřich Marek

09. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

Zákresy míst zásahů obětí Pražského povstání

08. 05. 2025
Vojenský historický ústav zveřejnil další digitální edici historického pramene s informacemi o…
Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

Česká republika si připomíná 80 let od konce války: Respekt a úctu si zaslouží všichni padlí, řekl prezident

08. 05. 2025
Nejvyšší představitelé státu v čele s prezidentem republiky Petrem Pavlem dnes u…
Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

Technika ze sbírek VHÚ je k vidění i na Vítězném náměstí

06. 05. 2025
V úterý 6. května odpoledne byla oficiálně zahájena výstava Nezapomeňme 80 na…
Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

Do pražských ulic vyjela speciální tramvaj odkazující na výročí 80 let od Pražského povstání

06. 05. 2025
Při příležitosti 80. výročí Pražského povstání a blížícího se výročí konce druhé…