Avia B-534

Avia B-534

Snímky zachycují nejrozšířenější československý stíhací dvouplošník B-534, sériově vyráběný firmou Avia v letech 1935–1939.

Na prvním snímku je zachycena první verze letounu z roku 1934. Na druhém snímku je kompletace letounů v továrně Avia v Čakovicích v letech 1936–37. Třetí snímek zachycuje Avii B-534 četnické letecké hlídky v Českých Budějovicích.

Jednomístný dvouplošník Avia B-534 konstruktéra Františka Novotného byl nejrozšířenějším stíhacím letounem meziválečného československého letectva. Odvozen byl od stíhacího dvouplošníku B-34, jehož prototyp poprvé vzlétl 2. února 1932. Typ B-34 měl moderní celokovovou konstrukci, byl však vybaven nepříliš výkonným motorem Vr-36 (domácí licence motoru Hispano-Suiza 12Nbr, 650 koní). Jeho výkony tak nebyly přesvědčivé a čs. letectvo objednalo pouze 12 dalších kusů. Na základě B-34 byly navrženy další typy s jinými motory, ale pouze typ B-234 se dostal alespoň do stádia prototypu a do sériové výroby nebyl zaveden vůbec.

Úspěšné završení celé Novotného vývojové řady představoval teprve typ B-534, který se od předešlých verzí odlišoval zejména silnějším motorem Hispano-Suiza 12Y. První zkušební let prototypu B-534 se uskutečnil 25. května 1933, sériová výroba byla zahájena roku 1935 a ukončena byla až po zániku ČSR. Stíhací dvouplošník Avia B-534 se vyráběl v několika verzích, které se lišily především svojí výzbrojí. První verze byla vyzbrojena čtveřicí kulometů vz. 30 ráže 7,92 mm – dva po stranách trupu a dva ve spodních křídlech.

Záhy se ukázalo, že křídla dvouplošníku nejsou pro tento účel vhodná, došlo tedy k demontáži kulometů. Druhá verze stíhače nesla již všechny čtyři kulomety ve trupu. Třetí verze se lišila pouze v detailech. Čtvrtá verze měla krytou kabinu a byla uzpůsobena pro noční let. B-534 mohly nést také 6 pum o hmotnosti 10 kg nebo 4 dvacetikilogramové. Krom toho vznikla verze Bk-534, vybavená motorem Hispano-Suiza 12Ycrs, mezi hlavami jeho válců mohl být namontován 20 mm kanón, střílející dutou osou vrtule. Vhodný kanón však nebyl k dispozici, proto byl jako nouzové řešení instalován třetí kulomet.

Rozpětí křídel u všech verzí bylo 9,40 m, nosná plocha 23,56 m² a výška letounu 3,15 m, délka letounu byla 9,1 m. Stroj mohl v závislosti na typu vystoupat maximálně do výšky 10 000–10 600 m, maximální rychlost dosahovala až 380 km. Dolet činil 600 km, u verze Bk-534 pouze 500 km. Mezi hlavní přednosti B-534 patřila vysoká obratnost, také rychlost byla v době vzniku uspokojivá, Samotná koncepce dvouplošníku však byla již zastaralá, nevýhodu představoval i pevný podvozek.

Stíhací dvouplošník Avia B-534 se stal nejrozšířenějším letounem v čs. letectvu, vyrobeno bylo celkem 445 B-534 a 121 Bk-534. V okamžiku rozpadu ČSR a okupace torza českých zemí v březnu 1939 se ve službě nacházelo 443 letounů typů B-534 a Bk-534, nepočítaje v to stroje, které byly dokončeny teprve po vzniku Protektorátu. Zhruba stovka letounů připadla slovenskému štátu, většinu ukořistilo nacistické Německo, které je využívalo zejména k výcviku nebo k vlečení kluzáků. 78 strojů bylo prodáno Bulharsku. B-534 v bulharském letectvu 1. srpna 1943 neúspěšně zasáhly proti americkým bombardérům B-24 po náletu na rumunská ropná pole. Slovenské letectvo nasadilo B-534 v krátkém konfliktu proti Maďarsku v březnu 1939, stejně jako na taženích proti Polsku a SSSR. B-534 operující z letiště Tri Duby se na straně povstalců účastnily ještě Slovenského národního povstání, což představuje poslední bojové nasazení dvouplošníků v dějinách. Menší množství strojů se dostalo i do výzbroje letectev dalších států.

 

Aktuálně



Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…
Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

Na RMS Mauretania okolo Afriky do Velké Británie

15. 07. 2025
Dne 5. července 1943 okolo páté hodiny odpolední vyplula z egyptského přístavu Port…