Avia B-534 - stíhací letoun

Poslední československý stíhací letoun, vyráběný sériově před 2. světovou válkou. Standardní stíhačka čs. letectva před rokem 1939. Letoun vznikl podle projektu šéfkonstruktéra Avie, Ing. F. Novotného a 25. května 1933 vzlétl první prototyp. Během zkoušek na něm byly provedeny menší úpravy a 10. září 1934 byl předveden veřejnosti na Armádním leteckém dnu ve Kbelích. Druhý prototyp vzlétl 5. září 1933 a dne 14. dubna 1934 na něm šéfpilot Avie V. Kočí vytvořil národní rychlostní rekord průměrnou rychlostí 365,744 km/h. O zavedení typu do řadové služby rozhodlo MNO 17. července 1934 a počátkem následujícího roku uzavřelo definitivní smlouvu na první dodávku pro čs. letectvo. V následujících letech bylo vyrobeno celkem 455 kusů strojů B-534 ve čtyřech různých provedeních s motorem Avia HS-12Ydrs a dalších 121 kusů Bk-534 s motorem Avia HS-12Ycrs, který umožňoval montáž palubního kanonu. V roce 1938 se B-534 staly také stadardním stíhacím letounem Četnických leteckých hlídek (ČLH). V průběhu 2. světové války používalo letouny B-534 především slovenské, bulharské a německé letectvo.

Ve sbírkách se nachází Avia B-534.226 (H 6), výrobní č. 226. Jeho rekonstrukce vznikla v letech 1973-1975 v AK a LO Trenčín na základě tovární dokumentace a původních dílů, mj. motoru a kostry trupu, která byla převzata od NTM v roce 1973.

Avia B-534 - stíhací letoun, ČSR/1933
Motor Avia HS-12Ydrs o výkonu 632 kW (860 k)
Rozpětí (m) 9,40
Délka (m) 8,20
Hmotnost prázdného letounu (kg) 1 460
Vzletová hmotnost (kg) 1 980
Maximální rychlost (km/h) 405
Dostup (m) 10 600
Dolet (km) 600

 

Aktuálně



Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…
Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

Od rozkolu k renesanci spolupráce - Československo-francouzské vztahy v oblasti vojenského zpravodajství (září 1938‒červen 1940)

09. 10. 2025
Spojenectví s Francií tvořilo od vzniku Československa základ jeho bezpečnostní architektury. Mimořádný…
Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

Památný den sokolstva - 8. října. Významný den ČR připomíná statečné členky a členy Sokola, kteří položili životy pro svou vlast

08. 10. 2025
Na počátku října 1941 vrcholila první vlna teroru, který Reinhard Heydrich rozpoutal…
V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

V zadním traktu Armádního muzea Žižkov je k vidění nová výstava: "Karpatské iluze, mýty a realita"

07. 10. 2025
Veřejnosti velice lehce přístupný výstavní prostor za Armádním muzeem Žižkov, kam se…