Avia BH-33E v Jugoslávii

Avia BH-33E v Jugoslávii

Série snímků pořízená ve třicátých letech zachycuje působení stíhacího dvojplošníku Avia BH-33E československé konstrukce v Jugoslávii. Na snímcích jsou u těchto strojů jugoslávští letci a Čechoslováci.

 

Jednomístný stíhací dvojplošník Avia BH-33 byl navržen konstruktéry Pavlem Benešem a Miroslavem Hajnem ve druhé polovině dvacátých let. Na počátku tohoto typu stála snaha namontovat do stíhačky BH-21 nový hvězdicový motor Bristol Jupiter, vyvinutý v Británii a licenčně vyráběný francouzskou firmou Gnome-Rhône. Spojení tohoto motoru s drakem BH-21 neneslo požadované výsledky, proto se Beneš a Hajn rozhodli drak letounu přepracovat. Roku 1927 vznikal prototyp, roku 1928 byla zahájena výroba. Základní verze BH-33 představovala poslední stroj firmy Avia s celodřevěnou konstrukcí.

Československé letectvo jevilo o tento letoun malý zájem a pořídilo si pouze několik kusů. Navazující verze BH-33E se již pyšnila kovovou konstrukcí s eliptickým průřezem. Ani tato verze však na domácím trhu neprorazila, československé letectvo zakoupilo pouze několik kusů pro závodní účely. Teprve nová verze s motorem Škoda L, nesoucí označení BH-33L, se dočkala: československé letectvo objednalo sérii 80 strojů. Po rozbití zbytkového Československa v březnu 1939 tyto stroje převzalo Německo a Slovensko.

Různé verze stíhacího letounu Avia BH-33 vzbudily zájem i v cizině. Několik strojů bylo dodáno do Belgie, jeden se za španělské občanské války údajně dostal do Španělska, kde bojoval na republikánské straně. Velké úspěchy zaznamenala stíhačka BH-33 v Polsku. Byl tam dodán jeden stroj československé výroby, dalších padesátých kusů vyrobila tamní továrna PWS v licenci pod označením PWS-A. Do poloviny třicátých let sloužily u stíhacích eskader, poté byly používány k výcvikovým účelům.

Jugoslávské letectvo používalo přes čtyřicet letounů typu BH-33E, z toho většina byla vyrobena v licenci v samotné Jugoslávii, v závodech Ikarus v Zemunu (údaje o počtu kusů vyrobených v Jugoslávii kolísají mezi 24 a 42). Dva z těchto strojů vzlétly a byly sestřeleny za nacistického útoku na Jugoslávii v dubnu 1941, další používalo letectvo loutkového chorvatského státu. Několik letounů jugoslávské výroby zakoupilo Řecko. Mezi další uživatele menšího počtu strojů vyrobených v ČSR patřil i Sovětský svaz (2–3 kusy) a Japonsko (1 stroj).

Stíhací letoun BH-33E s kovovou konstrukcí byl 7,04 m dlouhý, rozpětí křídel činilo 8,90 m. Osádku tvořil jeden pilot, výzbroj představovala dvojice synchronizovaných kulometů vz. 28 ráže 7,92 mm. Maximální rychlost činila 294 km/h, stroj měl dolet 450 km a mohl dostoupat do maximální výšky 8000 m.

 

Aktuálně



Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

Vznik 7. čs. střeleckého pluku „Tatranského“

19. 08. 2025
Minulý týden jsme si mohli připomenout další událost spjatou s historií čs. legií…
Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

Při Tankovém dni budete moct obdivovat i "flak" z dolu Bílina. Chránil sudetskou chemičku, nyní zdobí muzeum v Lešanech

18. 08. 2025
Zhruba před měsícem byl do Vojenského technického muzea Lešany převezen velmi těžký…
V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

V Náměšti odhalili památník věnovaný 311. peruti RAF. Autorem je výtvarník VHÚ Praha

15. 08. 2025
Posádkové muzeum Sedlec, Vícenice, které se nachází v areálu 22. základny vrtulníkového…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 2. část

13. 08. 2025
Přinášíme vám druhou, závěrečnou část textu historika VHÚ Praha Jiřího Rajlicha, který…
Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

Před 80 lety - 13. srpen 1945 – Poslední doma, 1. část

12. 08. 2025
Před 80 lety se do vlasti vrátili českoslovenští letci, kteří za 2.…