Avia CB-33

Avia CB-33

 

Silně pancéřované bitevní letouny Iljušin Il-10 byly vyráběny v bývalém Sovětském svazu na sklonku 2. světové války, jako pokračovatelé velice úspěšných „Šturmoviků“ Il-2. Po roce 1948 byla se sovětskou stranou dohodnuta jejich licenční výroba i u nás a to v čakovické Avii, tehdy závodech Jiřího Dimitrova. Stroje používané v našem vojenském letectvu byly ve shodě s tehdejšími předpisy označovány jako B-33. Pro urychlení výcviku na této vcelku moderní technice byly některé kusy přestavovány na verzi s dvojím řízením. Ty měly sedadlo instruktora upraveno na místě palubního střelce a veškeré ovladače byly zdvojeny. Zároveň zmizelo zadní střeliště a přibyl nově řešený překryt kabiny, zprvu otevíraný do strany. Takto přestavěné letouny se označovaly jako CB-33.

Ve sbírce VHÚ se nachází CB-33 trupového čísla 5271 jehož vojenská služba není zcela jasná, protože se nedochovala jeho letecká dokumentace. Byl vyroben v roce 1954 v Avii a to již jako cvičná verze. Svědčí o tom jiný systém otevírání zadní kabiny, která se u něj odsunuje dozadu a lze ji otevřít i za letu. Tento letoun byl někdy na počátku šedesátých let přeletěn od vojenského útvaru na letiště Tábor-Všechov. Zde byl zneschopněn a posléze přesunut na svazarmovské letiště Tábor. O něco později se o něm dozvěděli pracovníci tehdejší Letecké skupiny a vyjednali jeho převod do sbírky VHÚ. V listopadu 1967 byl v již dosti špatném stavu přepraven do Vojenských leteckých opraven Plzeň-Líně k renovaci pro expoziční účely. Oprava letounu byla skončena v říjnu 1969 a od té doby byl CB-33 vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea VHÚ. Zde vydržel až do počátku 90. let minulého století, kdy byl pro svůj nevyhovující stav rozebrán a uložen do depozitáře.

Nová éra pro tento opravdu unikátní stroj započala v roce 2018, kdy se jeho renovace ujali renomovaní odborníci ze státního podniku LOM PRAHA. Proběhla na něm důkladná generální oprava všech celků spojená s jejich rozebráním, revizí a kompletací. Byly také pořízeny a namontovány mnohé chybějící přístroje, ovladače a další vybavení. Celá oprava vyvrcholila slavnostním předáním překrásně renovovaného stroje v srpnu 2020 zpět do sbírky VHÚ a jeho následným vystavením v Bombardovací hale na Staré Aerovce.

  • Motor M-42 (AM-42) o výkonu 2 000 k (1 472 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí 13,4 m
  • Délka 11,12 m
  • Výška 4,1 m
  • Prázdná hmotnost 4 680 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 6 536 kg
  • Max. rychlost u země 490 km/h
  • Dostup 7 250 m
  • Dolet 800 km
  • Výzbroj tvořily dva kanóny NS-23 KM ráže 23 mm v křídle a různá kombinace podvěsné pumové a raketové výzbroje do hmotnosti 700 kg

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…