Avia CB-33

Avia CB-33

 

Silně pancéřované bitevní letouny Iljušin Il-10 byly vyráběny v bývalém Sovětském svazu na sklonku 2. světové války, jako pokračovatelé velice úspěšných „Šturmoviků“ Il-2. Po roce 1948 byla se sovětskou stranou dohodnuta jejich licenční výroba i u nás a to v čakovické Avii, tehdy závodech Jiřího Dimitrova. Stroje používané v našem vojenském letectvu byly ve shodě s tehdejšími předpisy označovány jako B-33. Pro urychlení výcviku na této vcelku moderní technice byly některé kusy přestavovány na verzi s dvojím řízením. Ty měly sedadlo instruktora upraveno na místě palubního střelce a veškeré ovladače byly zdvojeny. Zároveň zmizelo zadní střeliště a přibyl nově řešený překryt kabiny, zprvu otevíraný do strany. Takto přestavěné letouny se označovaly jako CB-33.

Ve sbírce VHÚ se nachází CB-33 trupového čísla 5271 jehož vojenská služba není zcela jasná, protože se nedochovala jeho letecká dokumentace. Byl vyroben v roce 1954 v Avii a to již jako cvičná verze. Svědčí o tom jiný systém otevírání zadní kabiny, která se u něj odsunuje dozadu a lze ji otevřít i za letu. Tento letoun byl někdy na počátku šedesátých let přeletěn od vojenského útvaru na letiště Tábor-Všechov. Zde byl zneschopněn a posléze přesunut na svazarmovské letiště Tábor. O něco později se o něm dozvěděli pracovníci tehdejší Letecké skupiny a vyjednali jeho převod do sbírky VHÚ. V listopadu 1967 byl v již dosti špatném stavu přepraven do Vojenských leteckých opraven Plzeň-Líně k renovaci pro expoziční účely. Oprava letounu byla skončena v říjnu 1969 a od té doby byl CB-33 vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea VHÚ. Zde vydržel až do počátku 90. let minulého století, kdy byl pro svůj nevyhovující stav rozebrán a uložen do depozitáře.

Nová éra pro tento opravdu unikátní stroj započala v roce 2018, kdy se jeho renovace ujali renomovaní odborníci ze státního podniku LOM PRAHA. Proběhla na něm důkladná generální oprava všech celků spojená s jejich rozebráním, revizí a kompletací. Byly také pořízeny a namontovány mnohé chybějící přístroje, ovladače a další vybavení. Celá oprava vyvrcholila slavnostním předáním překrásně renovovaného stroje v srpnu 2020 zpět do sbírky VHÚ a jeho následným vystavením v Bombardovací hale na Staré Aerovce.

  • Motor M-42 (AM-42) o výkonu 2 000 k (1 472 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí 13,4 m
  • Délka 11,12 m
  • Výška 4,1 m
  • Prázdná hmotnost 4 680 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 6 536 kg
  • Max. rychlost u země 490 km/h
  • Dostup 7 250 m
  • Dolet 800 km
  • Výzbroj tvořily dva kanóny NS-23 KM ráže 23 mm v křídle a různá kombinace podvěsné pumové a raketové výzbroje do hmotnosti 700 kg

Aktuálně



Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

Jak Čechoslováci zachránili Podlapaču

02. 04. 2025
Obyvatele chorvatské vesnice Podlapača během války v bývalé Jugoslávii chránili čeští a slovenští…
Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

Poklady z depozitáře: Tabulky čistoty rasy posílaly lidi na smrt

31. 03. 2025
Už šestý díl seriálu Poklady z depozitáře, který vychází pravidelně jednou za čtrnáct dní na…
V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

V dílnách Armádního muzea Žižkov získávají praktické dovednosti studenti restaurátorství z “Hellichovky”

28. 03. 2025
Vojenský historický ústav Praha spolupracuje řadu let s Vyšší odbornou školou grafickou…
Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

Vyšla první letošní Historie a vojenství s hlavní studií věnovanou zapomenutému příběhu z konce druhé světové války

27. 03. 2025
Historie a vojenství číslo 1/2025 pojednává o zajímavých a méně známých kapitolách…
Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

Za první světové války vznikalo i umění. Přesvědčili se o tom účastníci další přednášky Armádním muzeu

26. 03. 2025
Na dva druhy umění, které vznikalo pod rukama vojáků za 1. světové…