Avia CB-33

Avia CB-33

 

Silně pancéřované bitevní letouny Iljušin Il-10 byly vyráběny v bývalém Sovětském svazu na sklonku 2. světové války, jako pokračovatelé velice úspěšných „Šturmoviků“ Il-2. Po roce 1948 byla se sovětskou stranou dohodnuta jejich licenční výroba i u nás a to v čakovické Avii, tehdy závodech Jiřího Dimitrova. Stroje používané v našem vojenském letectvu byly ve shodě s tehdejšími předpisy označovány jako B-33. Pro urychlení výcviku na této vcelku moderní technice byly některé kusy přestavovány na verzi s dvojím řízením. Ty měly sedadlo instruktora upraveno na místě palubního střelce a veškeré ovladače byly zdvojeny. Zároveň zmizelo zadní střeliště a přibyl nově řešený překryt kabiny, zprvu otevíraný do strany. Takto přestavěné letouny se označovaly jako CB-33.

Ve sbírce VHÚ se nachází CB-33 trupového čísla 5271 jehož vojenská služba není zcela jasná, protože se nedochovala jeho letecká dokumentace. Byl vyroben v roce 1954 v Avii a to již jako cvičná verze. Svědčí o tom jiný systém otevírání zadní kabiny, která se u něj odsunuje dozadu a lze ji otevřít i za letu. Tento letoun byl někdy na počátku šedesátých let přeletěn od vojenského útvaru na letiště Tábor-Všechov. Zde byl zneschopněn a posléze přesunut na svazarmovské letiště Tábor. O něco později se o něm dozvěděli pracovníci tehdejší Letecké skupiny a vyjednali jeho převod do sbírky VHÚ. V listopadu 1967 byl v již dosti špatném stavu přepraven do Vojenských leteckých opraven Plzeň-Líně k renovaci pro expoziční účely. Oprava letounu byla skončena v říjnu 1969 a od té doby byl CB-33 vystavován ve venkovní expozici Leteckého muzea VHÚ. Zde vydržel až do počátku 90. let minulého století, kdy byl pro svůj nevyhovující stav rozebrán a uložen do depozitáře.

Nová éra pro tento opravdu unikátní stroj započala v roce 2018, kdy se jeho renovace ujali renomovaní odborníci ze státního podniku LOM PRAHA. Proběhla na něm důkladná generální oprava všech celků spojená s jejich rozebráním, revizí a kompletací. Byly také pořízeny a namontovány mnohé chybějící přístroje, ovladače a další vybavení. Celá oprava vyvrcholila slavnostním předáním překrásně renovovaného stroje v srpnu 2020 zpět do sbírky VHÚ a jeho následným vystavením v Bombardovací hale na Staré Aerovce.

  • Motor M-42 (AM-42) o výkonu 2 000 k (1 472 kW) při 2 500 ot/min
  • Rozpětí 13,4 m
  • Délka 11,12 m
  • Výška 4,1 m
  • Prázdná hmotnost 4 680 kg
  • Maximální vzletová hmotnost 6 536 kg
  • Max. rychlost u země 490 km/h
  • Dostup 7 250 m
  • Dolet 800 km
  • Výzbroj tvořily dva kanóny NS-23 KM ráže 23 mm v křídle a různá kombinace podvěsné pumové a raketové výzbroje do hmotnosti 700 kg

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…