Avia S-199 (čs. verze Messerschmitt Bf 109G/K) - stíhací letoun

Na území Československa zůstalo po skončení druhé světové války velké množství draků německých stíhacích letounů Messerschmitt Bf 109 verzí G a K. Bylo rozhodnuto tyto stroje zkompletovat a využít je pro nově budované československé vojenské letectvo. Hlavním dodavatelem rekonstruovaných "stodevítek" byla továrna Avia. Vzhledem k nedostatku původních motorů Daimler Benz DB 605 bylo rozhodnuto adaptovat drak Bf 109 pro motor Jumo 211 (čs. označení M-211). Práce na úpravě byly v Avii zahájeny na podzim 1946. První S-199 vzlétla 25. dubna 1947 a od února 1948 začala vojenská správa přebírat sériové letouny z Avie a Aera. Úpravami cvičné verze Bf 109G-12 a trupů jednomístných letounů vznikla dvoumístná cvičná verze označovaná CS-199. V letech 1947-1951 bylo postaveno 450 kusů jednomístných S-199 a 82 dvoumístných CS-199. Avie S-199 se staly standardními stíhacími letouny čs. letectva až do první poloviny padesátých let. Poslední z nich dosloužily v roce 1957. Asi třicet strojů sloužilo u Bezpečnostního letectva. V roce 1948 bylo 24 kusů S-199 exportováno do Izraele, kde sloužily s bojovým jménem Sachin (nůž) u 101. a 105. perutě IDF/AF.

V muzejních sbírkách se nachází Avia S-199 (UF-25), výrobní č. 178. Generální opravu vystaveného letounu dokončily LO Trenčín v dubnu 1985. Kromě toho má muzeum rovněž dvoumístný stroj Avia CS-199 (UC-26), výrobní č. 565, nalezený na dvoře školy v Čelechovicích u Prostějova a odtud v listopadu 1966 převezený do Vojenských opraven. V letech 1967-1968 byla provedena generální oprava v n. p. Avia. Poslední práce dokončili technici muzea v roce 1972. Současný stav odpovídá provedení tak, jak letoun sloužil ve Vojenském leteckém učilišti v Prostějově koncem 40. a začátkem 50. let.

Avia S-199 (čs. verze Messerschmitt Bf 109G/K) - stíhací letoun, ČSR/1946
jednomístná verze S-199
Motor M-211 (Jumo 211) o výkonu 992 kW (1 350 k)
Rozpětí (m) 9,92
Délka (m) 9,10
Hmotnost prázdného letounu (kg) 2 600
Vzletová hmotnost (kg) 3 500
Maximální rychlost (km/h) 590
Dostup (m) 9 500
Dolet (km) 850

Aktuálně



Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

Velvyslanec Ukrajiny Vasyl Zvarych navštívil Vojenský historický ústav Praha. Přivezl prapor 95. brigády vzdušných výsadkových sil Ukrajiny

04. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha získal do svých sbírek prapor 95. brigády vzdušných…
Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

Poslední předprázdninové promítání v Armádním muzeu se zaměřilo na tvorbu Vojenského filmového a fotografického ústavu z let 1945–1948. V září začne nový cyklus

04. 07. 2025
V kinosále Armádního muzea Žižkov se ve čtvrtek 26. června uzavřel roční…
Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

Rozloučili jsme se s bývalým šéfredaktorem Historie a vojenství Jaroslavem Beránkem

03. 07. 2025
V pondělí 23. června jsme se na Ďáblickém hřbitově rozloučili a zavzpomínali na…
Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

Historici VHÚ Praha Jindřich Marek a Tomáš Jakl obdrželi Záslužný kříž ministryně obrany ČR  III. třídy

02. 07. 2025
Historici Vojenského historického ústavu Praha PaedDr. Jindřich Marek a Mgr. Tomáš Jakl…
V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

V Café Kupka se konal křest knihy Petra Janouška Na Západ hleď!

01. 07. 2025
První zahraniční operace československé armády, počátky navazování kontaktů s NATO nebo odzbrojovací…