Bezpilotní letoun Primoco One 150

Bezpilotní letoun Primoco One 150

V květnu 2020 byl do sbírky VHÚ věnován firmou Primoco UAV SE jeden z prvních kusů bezpilotního letounu Primoco One 150, který tato firma vyvíjí již od roku 2015. Šlo o víceúčelový průzkumný prostředek pro sledování hranic, produktovodů a vybraných oblastí s možností mapovat i rozlehlé prostory otevřené krajiny.

Jednalo se v podstatě o malé letadlo s hmotností okolo 150 kg a letovou vytrvalostí více než 15 hodin. Což je mezi UAV systémy úctyhodná hodnota. Konstrukce byla převážně z uhlíkových a skelných kompozitů s dvoutaktním čtyřválcovým motorem v tlačném uspořádádní, vybavená pevným tříkolým podvozkem. Ten UAV umožňovalo startovat a přistávat jako klasické letadlo.

Primoco One 150 bylo ovládáno jedním pilotem a jedním operátorem sledovacích systémů. Šlo jej ovládat ručně nebo spustit v plně automatickém režimu, kdy program umožňoval automatický vzlet, let a přistání. Letadlo disponovalo také bezpečnostními režimy, které mu umožňovaly návrat na základnu nebo přistání v bezpečné oblasti, pokud došlo ke ztrátě komunikace nebo k poruchám. UAV bylo také vybaveno odpovídačem v módu S pro bezpečný provoz v civilním vzdušném prostoru.

Letouny řady One 150 ustanovily několik neoficiálních českých i evropských rekordů ve své kategorii. Například dne 16. 4. 2020 letoun nad továrním letištěm dosáhl délky letu 15 hodin a 3 minuty s délkou trati 1 650 km. V květnu 2020 byl letoun Primoco One 150 také poprvé nasazen ve službách Policie ČR při ostraze jižní hranice České republiky v denní i noční době, přičemž šlo o první podobné nasazení v EU. Letoun při něm operoval až do vzdálenosti 70 km od řídicí stanice.

Nový přírůstek, výrobního čísla 03, byl umístěn v expozici Leteckého muzea VHÚ jako doplněk již vystavených vojenských letounků řady Sojka a proudového průzkumného prostředku VR-3 Rejs.

 

Motor: Primoco Engine 340

Délka: 3,65 m

Rozpětí křídla: 4,85 m

Hmotnost prázdného letounu: 90 kg

Maximální vzletová hmotnost: 150 kg

Dostup: 3 300 m

Dolet: 2 000 km

Vytrvalost: 15 hodin

Cestovní rychlost: 100 – 150 km/h

Aktuálně



Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

Československý deník sehrál v životě legionářů v Rusku velmi důležitou roli. Poprvé vyšel v prosinci 1917

13. 12. 2025
V pátek 12. prosince 2025 uplynulo 108 let od prvního vydání Československého deníku,…
Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…