Bitevní letoun Suchoj Su-25 K, výr. č. 25508109098

Bitevní letoun Suchoj Su-25 K, výr. č. 25508109098

Dne 27. prosince 1979 vstoupila sovětská vojska na území Afghánistánu, čímž začala vleklá válka o ovládnutí této země mezi SSSR a jejich pomahači na jedné straně a afghánskými povstalci na straně druhé. Zkušenosti z úporných pozičních bojů v náročném terénu byly promítnuty také do vývoje speciálního, těžce pancéřovaného bitevního letounu Su-25. Jeho vývoj započal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975 s motory RD-9 B. První série byla vyrobena po dlouhých a náročných zkouškách v roce 1981 s motory R-95 Š, které byly schopné provozu s různými druhy pohonných hmot, jako třeba i s normální motorovou naftou. Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu. Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny v roce 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000. Letoun trupového čísla 9098, vystavený v Leteckém muzeu VHÚ, byl vyroben a převzat v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen ke 30. bilp v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Stroj nalétal 930 hodin a 46 minut.

Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírek VHÚ. Tento poslední transport do kbelského muzea však již proběhl po zemi.


Technická data

Motor:
2x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
Výzbroj:
-dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm
-podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,8 m
Prázdná hmotnost: 9 185 kg
Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg
Maximální rychlost u země: 1 000 km/h
Dolet: 500 km
Dostup: 7 000 m

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…