Bitevní letoun Suchoj Su-25 K, výr. č. 25508109098

Bitevní letoun Suchoj Su-25 K, výr. č. 25508109098

Dne 27. prosince 1979 vstoupila sovětská vojska na území Afghánistánu, čímž začala vleklá válka o ovládnutí této země mezi SSSR a jejich pomahači na jedné straně a afghánskými povstalci na straně druhé. Zkušenosti z úporných pozičních bojů v náročném terénu byly promítnuty také do vývoje speciálního, těžce pancéřovaného bitevního letounu Su-25. Jeho vývoj započal na základě požadavku sovětské armády již v roce 1969 soutěží na bitevní letoun pro přímou podporu pozemních vojsk. Ten měl být odolný vůči protiletadlové palbě protivníka a důraz byl kladen i na jednoduchou a nenáročnou obsluhu. Konstrukční kancelář Suchoj přišla s projektem T8 a nový stroj poprvé vzlétl 22. ledna 1975 s motory RD-9 B. První série byla vyrobena po dlouhých a náročných zkouškách v roce 1981 s motory R-95 Š, které byly schopné provozu s různými druhy pohonných hmot, jako třeba i s normální motorovou naftou. Exportní verze Su-25 K se začala vyrábět v roce 1984 s konstrukčními změnami na základě zkušeností z provozu a bojového nasazení v Afghánistánu. Prvním zahraničním uživatelem se stala ČSSR s 36 dodanými letouny v roce 1984. V rámci československého letectva působily letouny nejdříve u 30. bitevního leteckého pluku a od roku 1994 i u 32. základny taktického letectva. Část letounů byla po rozpadu Československa předána slovenskému letectvu. Z výzbroje AČR byly vyřazeny v roce 2000. Letoun trupového čísla 9098, vystavený v Leteckém muzeu VHÚ, byl vyroben a převzat v květnu 1987. Do ČSSR přeletěl 27. června a od září byl přidělen ke 30. bilp v Pardubicích. V prosinci 1994 přeletěl na 32. základnu taktického letectva v Náměšti nad Oslavou a byl zařazen do stavu 322. taktické letky. Stroj nalétal 930 hodin a 46 minut.

Z Náměšti nad Oslavou byl v roce 2000 přemístěn do Přerova a počátkem roku 2004 předán do sbírek VHÚ. Tento poslední transport do kbelského muzea však již proběhl po zemi.


Technická data

Motor:
2x turboreaktivní motor R-95 Š o maximálním tahu 41 kN
Výzbroj:
-dvouhlavňový kanón GŠ-2-30, ráže 30 mm
-podvěšená výzbroj do hmotnosti 4 360 kg, nesená deseti podkřídelními závěsníky sestávající se z klasických pum, speciálních zbraňových kontejnerů a řízených i neřízených raket
Rozpětí: 14,36 m
Délka: 15,53 m
Výška: 4,8 m
Prázdná hmotnost: 9 185 kg
Max. vzletová hmotnost: 17 350 kg
Maximální rychlost u země: 1 000 km/h
Dolet: 500 km
Dostup: 7 000 m

Aktuálně



Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

Chcete vidět Řád Bílého lva zblízka? Přijďte se podívat do Armádního muzea Žižkov

23. 10. 2025
Za týden - v den státního svátku 28. října bude předávat prezident…
Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

Letecké muzeum Kbely bude ve státní svátek oteřeno

22. 10. 2025
Upozorňujeme zájemce o návštěvu Leteckého muzea Kbely, že mimořádně bude otevřeno také…
Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

Druhý život Karpatsko-dukelské operace – Dukla ve filmu.

22. 10. 2025
Šestého října 1950 se poprvé slavil hlavní svátek „Den Československé armády“ na…
V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

V památníku na Vítkově je k vidění nová výstava České stopy v Kazachstánu

21. 10. 2025
Nová výstava v Národním památníku na Vítkově s hrobem Neznámého vojína komplexně…
Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

Knihovna VHÚ Praha bude v pondělí 27. 10. uzavřena

20. 10. 2025
Oznamujeme, že Knihovna Vojenského historického ústavu Praha bude v pondělí 27. října…