Ve dnech 21. a 22. května 1898 zvládl první automobil vyrobený v českých zemích – kopřivnický „Präsident“, první dálkovou jízdu na jubilejní výstavu do Vídně. Začala se tak u nás psát éra automobilismu. Výrobce „Präsidenta“, firma Nesselsdorfer-Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, původně Schustala & Comp. založená roku 1858 a vyrábějící kočáry a později vagóny, se nesmazatelně zapsala do našich jak technických, průmyslových a automobilistických, tak vojenských dějin. Po první světové válce se společnost přejmenovala na Kopřivnickou vozovku (Nesselsdorfer Wagenbau) a v následujícím roce, po zkouškách nového vozu ve Vysokých Tatrách, přijalo vedení společnosti rozhodnutí založit značku Tatra. Ta je světově proslulou dodnes.
Tatra je jednou z nejznámějších českých značek v celosvětovém měřítku a bezpochyby jde o nejproslulejší tuzemskou značku nákladních automobilů, které jsou hojně využívány i vojskem a nezřídka slouží i jako nosiče zbraňových systémů. Již v době první světové války rakousko-uherská armáda používala několik set nákladních vozů NW-TL 2 (dvoutunových) a následně NW-TL 4 (čtyřtunových). Vedle nich využívala také speciální vozy hasičské, osvětlovací či sanitní. V období první republiky, kdy Tatrovka od roku 1924 patřila do Ringhofferova koncernu, se v čs. armádě proslavila celá řada modelů tatrovek, například T 24 a T 29 v provedení dělový automobil vz. 29, T 26 a T 26/30 jako obrněný automobil vz. 30 či T 27 jako rychlý nákladní automobil. Tatrovka v té době nevyráběla jen automobily, ale také letadla nebo obrněné drezíny. V době druhé světové války, kdy byl podnik pod německou kontrolou, zde vznikl legendární model T 111, který od roku 1942 používala německá armáda a po ukončení války také armáda československá. Podnik byl po válce konfiskován a znárodněn, neboť Ringhoffer se přihlásil k německé národnosti.
I v následujících letech našla své uplatnění ve vojsku řada tatrovek, proslulost si získaly především modely T 805, T 138, T 148, T 810 a T 815. Díky vynikajícím vlastnostem vozidel a své skvělé prostupnosti terénem jsou tatrovky používány řadou světových armád. Nejen v československé, respektive české armádě, pak tatrovácké podvozky slouží i jako nosiče zbraňových systémů, takže T 815 najdeme pod samohybnou kanónovou houfnicí vz. 77 DANA (včetně jejích modernizací DANA M2 a navazujících modelů ShKH vz. 2000 Zuzana, DITA či MORANA), raketometem RM-70 GRAD (až po současnou modernizovanou verzi RM-70 Vampire) nebo nejnověji francouzskou houfnicí CAESAR.
Prezentovaná kniha vyšla v měkké brožované vazbě již před mnoha lety, a proto v ní nejnovější historii koncernu Tatra nenajdete. Na rozdíl od řady novějších publikací, které jsou plné technických údajů, je ale psaná lehkou a čtivou novinářskou formou. Čtenáře seznámí s historií Tatrovky od první historické zmínky o obci Kopřivnice, podrobněji pak od roku 1850, kdy se Ignác Schustala vrátil z tovaryšské cesty a začal v Kopřivnici vyrábět kočáry. Následně provází čtenáře vyprávěním po vybraných typech kopřivnických automobilů, nejen vojenských, ale i civilních, závodních, či expedičních speciálech, a každý z nich je doprovázen ilustrací. Přestože se nejedná o odborně zpracovaný text a například stať pojednávající o druhé světové válce by snesla kritičtější přístup, jako popularizační publikace věnovaná historii jedné z nejslavnějších českých automobilek si zaslouží pozornost a jistě si najde své čtenáře.
Citace:
BOCHENSKÝ, Karel. Tatra včera a dnes. Ostrava : Montanex, 1997. 175 s. ISBN:80-85780-77-1