Na základě licenční smlouvy mezi Československem a SSSR z roku 1966 byla dodána výrobní dokumentace, na jejímž základě vznikla v roce 1968 ověřovací série vozidel BVP-1. Po změnách v konstrukci začala v roce 1970 sériová výroba, která pokračovala až do roku 1989. Celkem bylo v ČSSR vyrobeno 17 697 bojových vozidel pěchoty (z tohoto poštu bylo 402 velitelských BVP-1K). Z celkové produkce bylo asi 90 % určeno na vývoz. Vozidla pro SSSR se vyráběla v ZŤS Dubnica nad Váhom (vyvezeno zhruba 5 100 kusů), zatímco pro ČSLA a export do dalších zemí se produkovala v PPS Detva (Podpolianské strojárně). Kromě států Varšavské smlouvy se vyvážela do Sýrie a Tunisu.
Jako první útvar ČSLA byl na BVP-1 v roce 1974 přezbrojen 49. msp (motostřelecký pluk) dislokovaný v Mariánských Lázních. V následujících letech (1975-1980) obdrželi BVP-1 57. msp Stříbro, 10. msp Janovice, 3. msp Louny, 79. msp Benešov, 62. msp Prachatice, 9. msp Znojmo, 5. msp Mikulov, 8. msp Bratislava a 63. msp Michalovce.
V roce 1981 byly z OT-62 na BVP-1 přezbrojeny všechny motostřelecké roty tankových pluků 1., 4. a 9. tankové divize. U zbylých tankových divizí toto přezbrojení proběhlo v roce 1982.
Toto vozidlo bylo získáno do sbírek VHÚ Praha v roce 2001 převodem.
Takticko-technická data:
Celková hmotnost: 13 000 kg
Osádka: 3 osoby
Roj: 8 osob
Rozměry:
-délka: 6 735 mm
-šířka: 2 940 mm
-výška včetně krytu zaměřovače: 2 068 mm
-světlost: 370 mm
Rychlost:
-maximální: 65 km/h
-plavby vpřed: 7 km/h
-plavby vzad: 2 km/h
Motor:
-šestiválcový čtyřdobý vznětový s přímým vstřikem paliva, kapalinou chlazený,
šestiválcový do V
-typ: UTD-20
-výkon: 220 kW při 2 600 ot/min
Výzbroj:
kanón: -typ: 2A28, poloautomatický
- ráže: 73 mm
- počet nábojů: 40 ks
odpalovací zařízení PTŘS:
protitanková souprava s jednokanálovým systémem ovládání, 9M 14 M (MALJUTKA), 4 ks, dostřel 500 – 3 000 m
spřažený kulomet: - 7,62 mm PKT, počet nábojů 2 000 ks