Bombardier – Canadair CL-601-3A Challenger

Bombardier – Canadair CL-601-3A Challenger

Zajímavou výjimku v letadlovém parku našeho policejního a vojenského letectva tvořil v průběhu téměř třiceti minulých let kanadský dopravní letoun Canadair CL-601-3A Challenger. Tento stroj navržený původně pro obchodní lety se vyznačoval neobyčejně objemným prostorem pro cestující, takže jim při poměrně vysokých letových parametrech poskytoval nezvyklý komfort. Což mnozí uživatelé oceňovali zvláště při dlouhých mezikontinentálních letech.

Potřeba moderního speciálu pro naše ústavní činitele vyvstala prakticky záhy po sametové revoluci. Volba padla právě na osvědčený CL-601, a to ve verzi 3A se dvěma motory General Electric CF-34-3A s tahem po 40,7 kN. Stroj uzpůsobený pro zpravidla 17 cestujících převzalo zprvu naše Federální ministerstvo vnitra, respektive jeho Státní letecký útvar. V září 1992 dostal „bezpečnostní“ poznávací značku OK-BYA a poté létal s našimi představiteli, mimo jiné i s prezidentem Václavem Havlem, téměř po celém světě. To mu umožňovala, na svoji dobu, vysoce moderní avionika a další mezinárodně všeobecně požadované vybavení.

Ke konci roku 1998 zanikl SLÚ a Challenger přešel spolu s dalšími letouny tohoto útvaru do stavu Ministerstva obrany. Po úpravě státních symbolů dostal i nové vojenské evidenční označení 5105 a nápis „Czech Air Force“. Nadále byl používán ke svému původnímu účelu, ovšem za jeho řídicí páky již usedali pouze vojenští piloti. Pro zajímavost v AČR Challengera létala čtyřčlenná posádka ve složení první a druhý pilot, navigátor a palubní průvodčí.

Na přelomu let 2013 – 2014 proběhla v Německu na letounu rozsáhlá údržba, která zahrnovala i jeho nové zbarvení ve standardu dopravních letounů AČR. To navrhl proslulý akademický malíř MgA. Pavel Holý, jinak též i pracovník VHÚ. Revize byla ukončena v červnu 2014 a od té doby Challenger poctivě sloužil v rámci 24. zDL Praha-Kbely našim státníkům až do roku 2021. Jeho provoz byl ukončen dne 16. srpna 2021 dvěma lety v trvání 1 h 10 min. Celkový nálet CL-601 činil 7 692 h při 5 456 startech.

Po rozhodnutí neprodlužovat dále jeho provoz v rámci AČR byl počátkem roku 2023 předán do sbírky VHÚ jako cenný doklad modernizace našeho vojenského letectva a vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ spolu s dalšími historickými dopravními stroji.

Rozpětí 19,61 m
Délka 20,85 m
Výška 6,3 m
Prázdná hmotnost 9 072 kg
Max. vzletová hmotnost 19 550 kg
Cestovní rychlost 850km/h
Dostup 12 500 m
Maximální dolet 6 230 km

Více informací o tomto stroji se můžete dočíst například v tomto článku na našem webu

 

Aktuálně



Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

Přijďte v sobotu 26. dubna na slavnostní zahájení 57. sezony v Leteckém muzeu Kbely

23. 04. 2025
Poslední dubnovou sobotu roku 2025 bude zahájena 57. návštěvnická sezona Leteckého muzea…
Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

Historici VHÚ Praha v Itálii zahájili hned několik výstav, zazněly zde i jejich referáty věnované 80. výročí konce 2. světové války

22. 04. 2025
Velvyslanectví České republiky v Itálii, Generální konzulát České republiky v Miláně, Honorární…
Pattonovi duchové vstupují do Čech

Pattonovi duchové vstupují do Čech

20. 04. 2025
Dva dny poté, co na české území vstoupila v Ašském výběžku první americká…
„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

„Nestačíme, nemůžeme, jak bychom chtěli.“ Válečné zdravotnictví za první světové války bojovalo s časem, špínou i zoufalstvím

18. 04. 2025
Nemoci, zoufalství i improvizace. První světová válka obrátila životy vojáků i lékařů…
Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

Před jeepem tu byla fena. Uvezla pět vojáků a poznala bláto i písek

17. 04. 2025
Sedmý díl seriálu Poklady z depozitáře webu iDNES.cz se tentokrát věnoval většímu…