Potřeba moderního speciálu pro naše ústavní činitele vyvstala prakticky záhy po sametové revoluci. Volba padla právě na osvědčený CL-601, a to ve verzi 3A se dvěma motory General Electric CF-34-3A s tahem po 40,7 kN. Stroj uzpůsobený pro zpravidla 17 cestujících převzalo zprvu naše Federální ministerstvo vnitra, respektive jeho Státní letecký útvar. V září 1992 dostal „bezpečnostní“ poznávací značku OK-BYA a poté létal s našimi představiteli, mimo jiné i s prezidentem Václavem Havlem, téměř po celém světě. To mu umožňovala, na svoji dobu, vysoce moderní avionika a další mezinárodně všeobecně požadované vybavení.
Ke konci roku 1998 zanikl SLÚ a Challenger přešel spolu s dalšími letouny tohoto útvaru do stavu Ministerstva obrany. Po úpravě státních symbolů dostal i nové vojenské evidenční označení 5105 a nápis „Czech Air Force“. Nadále byl používán ke svému původnímu účelu, ovšem za jeho řídicí páky již usedali pouze vojenští piloti. Pro zajímavost v AČR Challengera létala čtyřčlenná posádka ve složení první a druhý pilot, navigátor a palubní průvodčí.
Na přelomu let 2013 – 2014 proběhla v Německu na letounu rozsáhlá údržba, která zahrnovala i jeho nové zbarvení ve standardu dopravních letounů AČR. To navrhl proslulý akademický malíř MgA. Pavel Holý, jinak též i pracovník VHÚ. Revize byla ukončena v červnu 2014 a od té doby Challenger poctivě sloužil v rámci 24. zDL Praha-Kbely našim státníkům až do roku 2021. Jeho provoz byl ukončen dne 16. srpna 2021 dvěma lety v trvání 1 h 10 min. Celkový nálet CL-601 činil 7 692 h při 5 456 startech.
Po rozhodnutí neprodlužovat dále jeho provoz v rámci AČR byl počátkem roku 2023 předán do sbírky VHÚ jako cenný doklad modernizace našeho vojenského letectva a vystaven ve vnější expozici Leteckého muzea VHÚ spolu s dalšími historickými dopravními stroji.
Rozpětí 19,61 m
Délka 20,85 m
Výška 6,3 m
Prázdná hmotnost 9 072 kg
Max. vzletová hmotnost 19 550 kg
Cestovní rychlost 850km/h
Dostup 12 500 m
Maximální dolet 6 230 km
Více informací o tomto stroji se můžete dočíst například v tomto článku na našem webu