Malíř a legionář Břetislav Bartoš (1893–1926) vytvořil za svého pobytu na italské frontě vedle několika proslulých monumentálních symbolických děl (Za svobodu, Serbia) i značné množství kvalitních akvarelů, které zachycovaly každodenní život našich vojáků v italských zajateckých táborech (Santa Maria Capua Vetere, Finale Marina a Padula). Klidná žánrová malba zobrazuje vojáka v táboře Finale Marina (hlavní část malého města Finale Ligure v Janovském zálivu) při odpočinku. Na stole leží na kousku plátna chléb a láhev s vínem. Malba není datovaná. Jemné tahy podkladové tužkové kresby nejsou prakticky znatelné pod štětcovou malbou akvarelovými barvami. Dílo je kompozičně i barevně vyvážené.
Břetislav Bartoš se svým mimořádným uměleckým nadáním prosadil již jako velmi mladý. V roce 1914, krátce po absolvování Akademie výtvarných umění, však válka přerušila jeho výtvarnou tvorbu. Bartoš narukoval na jižní frontu. Po necelém roce, v červenci roku 1915, přeběhl u Doberda k italské armádě. Jako příslušník nepřátelského státu byl zajat a do roku 1917 žil v již zmíněném zajateckém táboře Finale Marina, později v Padule. V dubnu roku 1918 vstoupil do řad 31. střeleckého pluku čs. legií v Itálii v hodnosti desátníka. Po válce pracoval krátce v Kanceláři čs. legií při MNO v Praze. Kvůli postupující nemoci byl nucen uchýlit se na rodné Valašsko, kde se dál usilovně věnoval malířské tvorbě. Zemřel velmi mladý ve věku 33 let na tuberkulózu. Odkazu a správě umělcova díla se věnovala další léta intenzivně jeho žena Helena.
Umělecké dílo bylo získáno do sbírky Vojenského historického ústavu Praha formou nákupu od autora v roce 1921.