Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Vozidlo vzniklo na přelomu let 1937 a 1938 na základě požadavku britské válečné kanceláře, která vypsala soutěž na dělostřelecký tahač pro tažení polních děl. Bylo požadováno, aby vozidlo kromě tažení děla, umožňovalo přepravu obsluhy děla a zásob střeliva. Soutěž vyhrála firma GUY se svým upraveným automobilem Art. Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestačila zabezpečit početní požadavky armády, byla oslovena i firma Morris Commercial Cars Ltd. V této firmě byl použit jako základ podvozek tři čtvrtě tunového nákladního automobilu Morris Commercial C. Na podvozek byla posazena karoserie s „hrbatým“ tvarem typickým pro tento typ, která měla chránit šestičlennou obsluhu děla před povětrnostními vlivy. V roce 1939 byl zaveden do výzbroje pod označením Morris Commercial C-8 FAT (Field Artillery Tractor). Celkem bylo vyrobeno více než 10.000 kusů ve třech verzích. 4.000 kusů verzí Mk. I a Mk. II a asi 6.000 kusů verze Mk. III. 1.500 kusů posledně jmenované verze vzniklo s karoserií No. 5 (tzv. čtyřdveřák), která se od předchozích typů odlišovala čtvercovým tvarem v zadní části krytým shora plachtou. Díky solidní konstrukci byl tahač používán ještě dlouho po skončení 2. světové války. Byl např. nasazen i v korejské válce. Některé tahače byly vyřazovány až na začátku 60. let. V průběhu 2. světové války byl tahač zařazen do výzbroje Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. U dělostřeleckého pluku sloužil k tažení 25 liberní kanónové houfnice a u oddílu kanónů proti útočné vozbě k tažení 17 liberního protitankového kanónu.

Vozidlo včetně muničního vozíku Limber a 25 liberní kanónové houfnice bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 2003 nákupem z Velké Británie.


Technická data

Motor:
- kapalinou chlazený, zážehový čtyřválec,
- rozvod: SV
- typ: Morris Commercial EH
- zdvihový objem: 3 519 cm
- max. výkon: 52 kW (70 k) při 3 000 ot/min
Převodovka:
- mechanická 5 + 1 Z.CH.
Přídavná převodovka: mechanická jednostupňová s odpojením předního náhonu
Naviják:
- tažná síla: 40 kN ( 40 t)
Hmotnost:
- celková: 5 690 kg
- pohotovostní: 3 302 kg
Max. rychlost: 80 km/h
Dojezd: 260 km

Aktuálně



Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

Editační maraton o československé historii ve Vojenském historickém ústavu Praha

13. 11. 2024
Ve Vojenském historickém ústavu Praha se konala hlavní akce pátého ročníku soutěže…
Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

Na pražském náměstí Míru se tradičně vzpomínalo na válečné veterány

12. 11. 2024
Na náměstí Míru v Praze se 11. 11. po roce opět sešli…
Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

Přijďte na komentovanou prohlídku jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. od 10:30

12. 11. 2024
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Výročí 11. listopadu si připomínali už Čechoslováci u Dunkerque v roce 1944

Výročí 11. listopadu si připomínali už Čechoslováci u Dunkerque v roce 1944

10. 11. 2024
Výročí příměří a konce bojů 1. světové války si připomínali také českoslovenští…
Připomínáme si Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

Připomínáme si Den válečných veteránů. Jsou jimi nejen vojáci dvou světových válek, ale i veteráni ze zahraničních operací Armády ČR

09. 11. 2024
Na 11. listopad připadá každoročně významný svátek týkající se ozbrojených sil: Den…