Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Vozidlo vzniklo na přelomu let 1937 a 1938 na základě požadavku britské válečné kanceláře, která vypsala soutěž na dělostřelecký tahač pro tažení polních děl. Bylo požadováno, aby vozidlo kromě tažení děla, umožňovalo přepravu obsluhy děla a zásob střeliva. Soutěž vyhrála firma GUY se svým upraveným automobilem Ant. Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestačila zabezpečit početní požadavky armády, byla oslovena i firma Morris Commercial Cars Ltd. V této firmě byl použit jako základ podvozek tři čtvrtě tunového nákladního automobilu Morris Commercial C. Na podvozek byla posazena karoserie s „hrbatým“ tvarem typickým pro tento typ, která měla chránit šestičlennou obsluhu děla před povětrnostními vlivy. V roce 1939 byl zaveden do výzbroje pod označením Morris Commercial C-8 FAT (Field Artillery Tractor). Celkem bylo vyrobeno více než 10.000 kusů ve třech verzích. 4.000 kusů verzí Mk. I a Mk. II a asi 6.000 kusů verze Mk. III. 1.500 kusů posledně jmenované verze vzniklo s karoserií No. 5 (tzv. čtyřdveřák), která se od předchozích typů odlišovala čtvercovým tvarem v zadní části krytým shora plachtou. Díky solidní konstrukci byl tahač používán ještě dlouho po skončení 2. světové války. Byl např. nasazen i v korejské válce. Některé tahače byly vyřazovány až na začátku 60. let. V průběhu 2. světové války byl tahač zařazen do výzbroje Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. U dělostřeleckého pluku sloužil k tažení 25 liberní kanónové houfnice a u oddílu kanónů proti útočné vozbě k tažení 17 liberního protitankového kanónu.

Vozidlo včetně muničního vozíku Limber a 25 liberní kanónové houfnice bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 2003 nákupem z Velké Británie.


Technická data

Motor:
- kapalinou chlazený, zážehový čtyřválec,
- rozvod: SV
- typ: Morris Commercial EH
- zdvihový objem: 3 519 cm
- max. výkon: 52 kW (70 k) při 3 000 ot/min
Převodovka:
- mechanická 5 + 1 Z.CH.
Přídavná převodovka: mechanická jednostupňová s odpojením předního náhonu
Naviják:
- tažná síla: 40 kN ( 40 t)
Hmotnost:
- celková: 5 690 kg
- pohotovostní: 3 302 kg
Max. rychlost: 80 km/h
Dojezd: 260 km

Aktuálně



Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

Každý stejnokroj má svůj příběh. Formovala ho móda i ideologie, říká v rozhovoru kurátor Zdeněk Špitálník

23. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

22. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci  "Nové pohledy na rok 1945"

V Armádním muzeu Žižkov diskutovali historici na konferenci "Nové pohledy na rok 1945"

20. 05. 2025
Poslední z velké řady akcí k 80. výročí konce 2. světové války…
Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

Historici VHÚ Praha napsali novou knihu o válkách a vojenství, pokřtila ji ministryně obrany Jana Černochová

19. 05. 2025
Vojenský historický ústav Praha vydal novou publikaci Války a vojenství v českých…
Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

Zavedení bitevního vrtulníku Mi-24 jako prostředku přímé bojové podpory pozemního vojska

19. 05. 2025
Zkušenosti z lokálních válek ve Vietnamu a na Středním východě ukázaly rozsáhlé bojové…