Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Britský dělostřelecký tahač Morris Commercial C-8 FAT

Vozidlo vzniklo na přelomu let 1937 a 1938 na základě požadavku britské válečné kanceláře, která vypsala soutěž na dělostřelecký tahač pro tažení polních děl. Bylo požadováno, aby vozidlo kromě tažení děla, umožňovalo přepravu obsluhy děla a zásob střeliva. Soutěž vyhrála firma GUY se svým upraveným automobilem Ant. Vzhledem k tomu, že z kapacitních důvodů nestačila zabezpečit početní požadavky armády, byla oslovena i firma Morris Commercial Cars Ltd. V této firmě byl použit jako základ podvozek tři čtvrtě tunového nákladního automobilu Morris Commercial C. Na podvozek byla posazena karoserie s „hrbatým“ tvarem typickým pro tento typ, která měla chránit šestičlennou obsluhu děla před povětrnostními vlivy. V roce 1939 byl zaveden do výzbroje pod označením Morris Commercial C-8 FAT (Field Artillery Tractor). Celkem bylo vyrobeno více než 10.000 kusů ve třech verzích. 4.000 kusů verzí Mk. I a Mk. II a asi 6.000 kusů verze Mk. III. 1.500 kusů posledně jmenované verze vzniklo s karoserií No. 5 (tzv. čtyřdveřák), která se od předchozích typů odlišovala čtvercovým tvarem v zadní části krytým shora plachtou. Díky solidní konstrukci byl tahač používán ještě dlouho po skončení 2. světové války. Byl např. nasazen i v korejské válce. Některé tahače byly vyřazovány až na začátku 60. let. V průběhu 2. světové války byl tahač zařazen do výzbroje Československé samostatné obrněné brigády ve Velké Británii. U dělostřeleckého pluku sloužil k tažení 25 liberní kanónové houfnice a u oddílu kanónů proti útočné vozbě k tažení 17 liberního protitankového kanónu.

Vozidlo včetně muničního vozíku Limber a 25 liberní kanónové houfnice bylo do sbírek VHÚ získáno v roce 2003 nákupem z Velké Británie.


Technická data

Motor:
- kapalinou chlazený, zážehový čtyřválec,
- rozvod: SV
- typ: Morris Commercial EH
- zdvihový objem: 3 519 cm
- max. výkon: 52 kW (70 k) při 3 000 ot/min
Převodovka:
- mechanická 5 + 1 Z.CH.
Přídavná převodovka: mechanická jednostupňová s odpojením předního náhonu
Naviják:
- tažná síla: 40 kN ( 40 t)
Hmotnost:
- celková: 5 690 kg
- pohotovostní: 3 302 kg
Max. rychlost: 80 km/h
Dojezd: 260 km

Aktuálně



Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

Děkujeme za podporu pro válečné veterány. Sbírka DiGiMÁK vynesla 450 tisíc korun

11. 12. 2025
Vojenský historický ústav Praha ve spolupráci s Vojenským fondem solidarity spustil 29.…
Tak trochu zamrzlé spojení

Tak trochu zamrzlé spojení

08. 12. 2025
V prosinci 1944 přijala československá Vojenská radiová ústředna (VRÚ) v anglickém Hocklife u Bedfordu…
Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

Válečný veterán Petr Matouš pokřtil v Armádním muzeu Žižkov svou knihu. Patronkou je i ministryně obrany Jana Černochová

05. 12. 2025
Ve čtvrtek 4. prosince se v atriu Armádního muzea Žižkov konal křest rozšířeného…
Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

Call for Papers: Tváře brannosti – branná výchova, branné spolky a civilní obrana v dějinách

04. 12. 2025
Brannost – slovo, které provázelo celé generace. Znamenalo odvahu a odpovědnost, někdy…
Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

Richard Tesařík / 3. 12. 1915 - 27. 3. 1967

03. 12. 2025
Dnes si připomínáme 110 let od narození Richarda Tesaříka. Aktivní účastník československého…