Část motoru VK-105 PF, SSSR, 1944

Část motoru VK-105 PF, SSSR, 1944

Dne 6. října 1944 překročily jednotky 1. čs. armádního sboru v rámci Karpatsko-dukelské operace hranice předválečného Československa. V urputných bojích, které trvaly až do konce měsíce, bylo nasazeno mnoho vojáků a pozemní i vzdušné techniky. Pozůstatky výzbroje a výstroje obou bojujících stran se na Dukle nacházejí dodnes. V depozitáři VHÚ byla například léta uložena část motoru a na ní uvedeno: „Dukla, motor T-34“. Jednalo se o kus dvanáctiválcového vidlicového bloku, těžce poškozeného havárií a zřejmě i palbou. Protože však na dochovaném zbytku byly zcela patrny letecké zapalovací svíčky, usoudili jsme zprvu, že se jedná o kus motoru M-38 F z letounu Iljušin Il-2, ty se operace ve velkém počtu zúčastnily. Tyto pohonné jednotky se opravdu v mnohém podobaly agregátu z T-34, protože byly jeho vývojovým předobrazem.

Při bližším ohledání jsme však zjistili, že dochovaná část má zcela odlišně uspořádané sací a výfukové kanály i ventilový rozvod. Protože se ve zbytku válců nacházely vždy dva sací a jeden výfukový ventil, bylo zcela jasné, že se jedná o letecký motor VK-105, který kolektiv Vladimira J. Klimova vyvíjel ve třicátých letech minulého století z původně francouzského Hispano-Suiza HS-12 Y. Klimovovy motory pak byly široce používány ve stíhacích letounech řady Jak a LaGG, prakticky celou válku. V tomto případě se ovšem s největší pravděpodobností jednalo, vzhledem k dochovanému sdruženému sběrači výfukových plynů, o část levé řady bloku válců pohonné jednotky VK-105 PF bombardovacího letounu Petljakov Pe-2, některé ze starších výrobních sérií. Tento motor o objemu 35,1 litrů, hmotnosti 614 kg a vzletovém výkonu 1 210 k (890 kW) se nachází v řezu ve sbírkách VHÚ. Výše zmíněná dochovaná část o rozměrech 570x550x350 mm a hmotnosti 19 kg nese známky prudkého nárazu do země. Většina svorníků je přestřižena a blok doslova přetržen v místě druhého a třetího válce. Nicméně hlavní konstrukční prvky jsou zcela jasně rozeznatelné.

Tento velice zajímavý exponát získal VHÚ terénním sběrem v osmdesátých letech minulého století.

 

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…