Části letounu Hansa-Brandenburg D.I (KD), výr. č. 546

Části letounu Hansa-Brandenburg D.I (KD), výr. č. 546

Počátkem listopadu 1918, tedy ihned po vzniku nové republiky, byla naplánována a ve dnech 9. až 13. listopadu brilantně provedena přepadová akce, při níž naše mladé letectvo získalo velké množství materiálu z bývalého rakousko-uherského letiště Cheb. Vojáci pod velením setníků Jaroslava Rošického a Klementa Adamce silou obsadili v Němci ovládané oblasti letiště, zaujali kruhovou obranu a postupně vytřídili veškerý použitelný letecký materiál. Schopné letouny byly do Prahy přeletěny vzduchem, neschopné stroje, motory, náhradní díly, palivo a maziva pak byly odeslány vlakem. Patrně z této kořisti nebo z obdobného výpadu do skladu v Plané u Chebu v prosinci 1918 pochází části stíhacího letounu Br D.I (Kampf Doppeldecker), který vyvinula německá firma Hansa und Brandenburgische Flugzeugwerke pro rakousko-uherskou Luftfahrtruppe v roce 1916. Konstruktérem tohoto neobvykle řešeného dvouplošníku byl známý Ernst Heinkel. K vytvoření hvězdicového mezikřídelního systému jej vedla snaha o minimalizování tehdy běžných lanových výztuh, u nichž bylo stále potřeba upravovat jejich napětí. Mateřská továrna postavila padesát kusů sériových letounů, jež se dostaly na frontu koncem roku 1916. Tyto stroje byly poháněny šestiválcovými motory Austro-Daimler o 160 k (118 kW). Mezitím se rozběhla licenční výroba u vídeňské firmy Phönix Flugzeugwerke A.G., která dala dalších 72 kusů Br D.I s výkonnějšími motory Austro-Daimler o 185 k (136 kW). Sériová letadla byla vyzbrojena většinou jedním nesynchronizovaným kulometem Schwarzlose M.7/12, ráže 8 mm, který byl umístěn nad horním křídlem. Je třeba říci, že letouny Br D.I nebyly u pilotů příliš oblíbeny pro svoje špatné vlastnosti. Trpěly malou stoupavostí, vrozenou nestabilitou a neoslňovala ani jejich rychlost. Řada strojů skončila haváriemi, aniž by na tom měl nepřítel nějaký podíl. Přesto některá rakousko-uherská esa, jako Hauptmann Godwin Brumowski, Oberleutnant Frank Linke-Crawford nebo Offizierstellvertreter Julius Arigi, dosáhla na letounech „KD“ několika vítězství. Služba tohoto typu v první linii končila prakticky na sklonku roku 1917, kdy přicházely k polním útvarům modernější a lepší stíhací letouny. Poté tyto stroje dosluhovaly, většinou u cvičných jednotek, prakticky až do konce války.

Unikátní části letounu Hansa-Brandenburg D.I (KD) č. 28.68 jsou zbytky stroje vyrobeného na počátku roku 1917 u firmy Phönix Flugzeugwerke A.G. Ještě na jaře téhož roku přišel k bojovým jednotkám. Samotný letoun, zřejmě po havárii, se po válce dostal do sbírek Národního technického muzea. Občasně vystavováno bylo však pouze torzo trupu. Polovina horního křídla, podvozku a směrové kormidlo se nacházely v depozitáři a v sedmdesátých letech minulého století byly převedeny do sbírek VHÚ. Vcelku byly všechny části vystaveny až v roce 2008 v rámci výstavy "Za císaře i republiku" v Praze-Kbelích, která mapovala počátky našeho letectva.


Hlavní technické údaje

Rozpětí: 8,5 m
Délka: 6,35 m
Výška: 2,8 m
Prázdná hmotnost: 690 kg
Max. vzletová hmotnost: 960 kg
Max. rychlost: 175 km/h
Dostup: 3 000 m
Vytrvalost: 2,5 h
Motor: Austro-Daimler o výkonu 185 k (136 kW)
Výzbroj: většinou jeden kulomet Schwarzlose M.7/12, ráže 8 mm

Aktuálně



Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

Nová výstava před Generálním štábem Armády ČR přibližuje koaliční války z let 1792-1815

14. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

Zajímáte se o historii a genealogii? Přidejte se k mezinárodnímu projektu a pomozte s identifikací mužů, kteří se ztratili v dějinách

13. 10. 2025
Mezinárodní tým historiků vyzývá veřejnost: Pomozte navrátit identitu vojákům zemřelým v zajetí,…
Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

Přijďte na venkovní výstavu o koaličních válkách 1792-1815. Od zítřka ji najdete před Generálním štábem Armády ČR

13. 10. 2025
Před Generálním štábem Armády ČR je od 14. října do 28. listopadu…
Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

Přijďte v pondělí 13. 10. na besedu k tématu „Obléhání pevnosti Dunkerque“ do Národního technického muzea

10. 10. 2025
Historik Vojenského historického ústavu Praha Jiří Plachý bude 13. října hostem diskusního…
Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

Sbírku VHÚ Praha obohatil unikátní stroj. Obrněný transportér, který byl nasazen při invazi do Československa v srpnu 1968

09. 10. 2025
Mezinárodní kontakty pracovníků Vojenského historického ústavu Praha a spolupráce s vojenskými historickými…