Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Československé akrobatické letouny Avia Ba-122

Pětice snímků zachycuje čs. akrobatické letouny Avia Ba-122. Na prvních čtyřech snímcích jsou vyfotografovány stroje Avia Ba-122 v různých skupinových formacích. První a druhá fotografie byly pořízeny v Curychu roku 1937 – čs. družstvo tam bylo sedmičlenné a čs. letci se vyznamenali. Na páté fotografii jsou zvěčněni příslušníci čs. leteckého akrobatického družstva před svými stroji.

 

Počátkem roku 1934 se československé letectvo rozhodlo zúčastnit světového poháru v letecké akrobacii, jenž se konal ve dnech 9.–10. června téhož roku ve Vincennes u Paříže. Překážku však představoval fakt, že k dispozici nebyl vhodný akrobatický letoun. V šibeničním termínu se firmě Avia podařilo postavit dva dvojplošníky konstrukce Ing. Františka Novotného; byly označeny jako Avia B-122. Čs. letci František Novák a Ján Ambruš během několika týdnů plně zvládli jejich pilotáž; Novák se na soutěži umístil jako čtvrtý a Ambruš jako osmý. Úpravou designu B-122 vznikl stroj Avia Ba-122 – dodatečně na něj byly přestavěny i původní dva letouny B-122. Nejviditelnější změnu představovala výrazně prodloužená svislá ocasní plocha. Českoslovenští letci s letadly Ba-122 uspěli na soutěži konané souběžně s olympijskými hrami v Berlíně v roce 1936 (2. místo Petr Široký, 3. místo Fr. Novák, 8. místo J. Ambruš). Čs. výpravy dosáhly úspěchů i na akrobatických závodech v letech 1937 a 1938.

Mezitím se od roku 1936 rozjela sériová výroba. Pro čs. letectvo bylo vyrobeno 35 strojů Ba-122, dalších 15 bylo vyvezeno do SSSR a jeden do Rumunska. Mimoto byla přímo pro účely čs. letectva vyvinuta verze Bš-122, vyrobená v počtu 45 kusů. Piloti čs. letectva na těchto strojích zlepšovali své akrobatické dovednosti. Většími či menšími úpravami vznikly verze B-222, B-322 (s uzavřeným kokpitem) či B-422 (s „prošlápnutým“ horním křídlem kvůli lepšímu výhledu při akrobacii). Po okupaci českých zemí v březnu 1939 padly čs. stroje do německých rukou; část těchto letounů od Němců získalo bulharské a slovenské letectvo.

Nejrozšířenější stroj této řady, Ba-122, byl 6,80 m dlouhý, 2,84 m vysoký, rozpětí křídel činilo 8,85 m a celková plocha křídel byla 22,55 m². Posádku už vzhledem k určení letounu tvořil jeden pilot. Do letounů, jež vycházely z původní Avie B-122, byly montovány různé typy československých hvězdicových motorů: nejprve sedmiválcový Walter Castor, později devítiválcové Avia Rk-17 a Walter Pollux. Stroje Ba-122 určené pro čs. letectvo byly vybaveny motorem Rk-17, jenž jim dával maximální rychlost 270 km/h; maximální dostup činil 7000 m.

 

Aktuálně



Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

Dakar mě naučil, že se člověk nesmí nikdy vzdávat, říká legenda českého motorsportu Jiří Moskal

06. 06. 2025
V areálu Vojenského technického muzea v Lešanech se letos při zahájení jubilejní…
Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

Připomínáme si "Den D". Vylodění v Normandii podporovali i českoslovenští piloti

06. 06. 2025
Připomínáme si "Den D" - zahájení operace OVERLORD, která byla dlouho připravována.…
Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Poklady z depozitáře: Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

05. 06. 2025
Další díl seriálu iDNES.cz Poklady z depozitáře se věnuje unikátnímu prachoměru Owens,…
Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

Chystáme Letní školu pro seniory, v Armádním muzeu se setkají na přednáškách s našimi historiky

02. 06. 2025
Na konci června zveme všechny zájemce o historii do Armádního muzea Žižkov…
Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…