Československý stíhací letoun MiG-29A

Československý stíhací letoun MiG-29A

Snímek z roku 1992 zachycuje československý nadzvukový stíhací letoun MiG-29A („Fulcrum-A“), doprovázený dalšími proudovými stroji.

Vývoj těchto letadel probíhal v sedmdesátých letech; sovětské letectvo zařadilo první stroje tohoto typu do služby roku 1983. Vznikla celá řada variant tohoto stroje, jenž v kódu NATO dostal označení „Fulcrum“, a celkem bylo dosud vyrobeno přes 1600 kusů všech verzí. Tyto stroje operují v celé řadě zemí, mimo jiné v Rusku, Indii, Polsku či Íránu. Dalším vývojem tohoto stíhače vznikl nový typ MiG-35.

Nadzvukový stíhací letoun MiG-29A je jednomístný. Délka stroje čítá 17,37 m, rozpětí křídel 11,4 m a výška 4,73 m; hmotnost prázdného stroje činí 10 900 kg a maximální vzletová hmotnost 18 480 kg. Konstrukce je celokovová, křídla jsou šípová; trup představuje tzv. vztlakové těleso a na celkovém vztlaku se podílí zhruba ze 40 %. Svislé ocasní plochy jsou dvojité. Celková plocha křídel je 38,1 m². Dvojice motorů Klimov RD-33K dává stroji rychlost až 2445 km/h. Stroj dokáže vystoupat až do výše 17 000 m n/m. Úkolem letounu MiG-29A je především vybojování vzdušné nadvlády, avšak stroj může sloužit i k leteckému průzkumu či k útoku na pozemní cíle. Vyzbrojen je kanónem ráže 30 mm, nesoucím 150 nábojů; vedle toho může pod křídly nést další výzbroj o celkové váze až 3500 kg, určenou k útoku na vzdušné i pozemní cíle.

Do Československa byly první letouny MiG-29 dodány roku 1989. Při rozdělení ČSFR na přelomu let 1992/93 se ve výzbroji československého letectva nacházely dvě desítky letounů MiG-29A a výcvikových MiG-29UT; mezi letectva obou nástupnických států byly rozděleny rovným dílem. Přestože české MiG-29 představovaly nejlepší stroje, jaké mělo tehdejší české letectvo k dispozici, byly tyto letouny roku 1994 vyřazeny ze služby a o rok později odeslány do Polska – Česká republika výměnou dostala jedenáct vrtulníků typu PLZ W-3 Sokol, určených pro záchrannou službu. (Polské letectvo v téže době získalo další letouny MiG-29 i od Německa – jednalo se o stroje někdejší NDR.) Slovenské letectvo si své letouny MiG-29 ponechalo a využívá je dodnes. Roku 2015 se jeden z československých a posléze slovenských stíhačů MiG-29A stal součástí sbírek Leteckého muzea Kbely.

 

Aktuálně



Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

Přijďte na komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren 17. 11. 2025

06. 11. 2025
Využijte státního svátku a zúčastněte se komentované prohlídky jízdárny ruzyňských kasáren, které…
Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

Čeští a slovenští studenti vzdali v Armádním muzeu Žižkov poctu Josefu Čapkovi

05. 11. 2025
V Armádním muzeu Žižkov se 5. listopadu setkali studenti z českých a…
Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

Poděkujte válečným veteránům. Vlčí mák České republiky jim můžete věnovat i v digitální podobě

04. 11. 2025
11. listopadu si již tradičně připomínáme Den válečných veteránů. V tento den si…
Pohled z nebe do pekla

Pohled z nebe do pekla

04. 11. 2025
Fotografie, která v době první československé republiky sloužila k výcviku leteckých pozorovatelů, přináší unikátní…
V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

V Armádním muzeu na Žižkově se po dvaceti letech setkali účastníci humanitární operace NATO „Winter Race“

31. 10. 2025
Před dvaceti lety, 8. října 2005 otřáslo Pákistánem ničivé zemětřesení. Na pomoc…