Československý stíhací letoun MiG-29A

Československý stíhací letoun MiG-29A

Snímek z roku 1992 zachycuje československý nadzvukový stíhací letoun MiG-29A („Fulcrum-A“), doprovázený dalšími proudovými stroji.

Vývoj těchto letadel probíhal v sedmdesátých letech; sovětské letectvo zařadilo první stroje tohoto typu do služby roku 1983. Vznikla celá řada variant tohoto stroje, jenž v kódu NATO dostal označení „Fulcrum“, a celkem bylo dosud vyrobeno přes 1600 kusů všech verzí. Tyto stroje operují v celé řadě zemí, mimo jiné v Rusku, Indii, Polsku či Íránu. Dalším vývojem tohoto stíhače vznikl nový typ MiG-35.

Nadzvukový stíhací letoun MiG-29A je jednomístný. Délka stroje čítá 17,37 m, rozpětí křídel 11,4 m a výška 4,73 m; hmotnost prázdného stroje činí 10 900 kg a maximální vzletová hmotnost 18 480 kg. Konstrukce je celokovová, křídla jsou šípová; trup představuje tzv. vztlakové těleso a na celkovém vztlaku se podílí zhruba ze 40 %. Svislé ocasní plochy jsou dvojité. Celková plocha křídel je 38,1 m². Dvojice motorů Klimov RD-33K dává stroji rychlost až 2445 km/h. Stroj dokáže vystoupat až do výše 17 000 m n/m. Úkolem letounu MiG-29A je především vybojování vzdušné nadvlády, avšak stroj může sloužit i k leteckému průzkumu či k útoku na pozemní cíle. Vyzbrojen je kanónem ráže 30 mm, nesoucím 150 nábojů; vedle toho může pod křídly nést další výzbroj o celkové váze až 3500 kg, určenou k útoku na vzdušné i pozemní cíle.

Do Československa byly první letouny MiG-29 dodány roku 1989. Při rozdělení ČSFR na přelomu let 1992/93 se ve výzbroji československého letectva nacházely dvě desítky letounů MiG-29A a výcvikových MiG-29UT; mezi letectva obou nástupnických států byly rozděleny rovným dílem. Přestože české MiG-29 představovaly nejlepší stroje, jaké mělo tehdejší české letectvo k dispozici, byly tyto letouny roku 1994 vyřazeny ze služby a o rok později odeslány do Polska – Česká republika výměnou dostala jedenáct vrtulníků typu PLZ W-3 Sokol, určených pro záchrannou službu. (Polské letectvo v téže době získalo další letouny MiG-29 i od Německa – jednalo se o stroje někdejší NDR.) Slovenské letectvo si své letouny MiG-29 ponechalo a využívá je dodnes. Roku 2015 se jeden z československých a posléze slovenských stíhačů MiG-29A stal součástí sbírek Leteckého muzea Kbely.

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…