Československý dopravní letoun An-24V

Československý dopravní letoun An-24V

Dvojice snímků, pořízených nejspíše v sedmdesátých letech, zachycuje československý dopravní letoun An-24V sovětské výroby stojící na letišti. Snímky pocházejí z pozůstalosti plk. Ing. Jaroslava Janečky, dlouholetého ředitele Leteckého muzea VHÚ.

 

Koncem padesátých let zahájila Antonovova konstrukční kancelář vývoj nového letounu, který měl přepravovat osoby i náklad pro civilní i vojenské uživatele. Stroj měl být jednoduchý na údržbu a neměl vyžadovat kvalitní vzletovou dráhu. Výsledkem byl turbovrtulový hornoplošník Antonov An-24 (v kódu NATO „Coke“), jehož prototyp poprvé vzlétl roku 1959 a sériová výroba byla zahájena roku 1962.

Letoun byl 23,5 m dlouhý a 8,3 m vysoký, rozpětí křídel činilo 29,2 m. Prázdný stroj vážil 13,3 tun, maximální vzletová hmotnost byla 21 tun. Dvojice turbovrtulových motorů AI-24 dávala stroji cestovní rychlost 450 km/h, dolet se v závislosti na verzi a míře naložení udává v rozmezí 550–2800 km. Stroj mohl dostoupat do maximální výšky 8400 m n. m. Posádku tvořili obvykle 4 lidé, maximální počet cestujících se v závislosti na verzi pohyboval v rozmezí 44–50 – vyšší uvedený počet měla právě verze An-24V. Vedle strojů určených pro přepravu cestujících vznikaly i verze a varianty pro přepravu nákladu (zejména vojenská transportní verze An-24T), pro námořní záchrannou službu nebo třeba pro hašení velkých požárů.

Do roku 1979 bylo v SSSR vyrobeno přes tisíc strojů An-24, poté výroba pokračovala v čínském městě Si-anu pod názvem Y-7, celkový počet všech vyrobených letounů se tak vyšplhal na 1367. Jednalo se o velice rozšířený stroj, používaný v desítkách zemí. Od března roku 1967 využívalo stroje An-24V i československé letectvo, postupně jich získalo šest. Poslední letoun An-24V byl ze služeb českého letectva slavnostně vyřazen koncem roku 2005.

 

Aktuálně



Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

Před 80 lety začal útok s cílem osvobození Brna. Doprovázely jej ztráty obou stranách

15. 04. 2025
Brněnská fáze bratislavsko-brněnské operace v dubnu 1945 nebyla úplně jednoduchá. Sovětská vojska…
Navštivte výstavu o Pražském povstání u  cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

Navštivte výstavu o Pražském povstání u cyklostezky vedoucí okolo Armádního muzea Žižkov

11. 04. 2025
Za zeleným plotem zadního traktu Armádního muzea Žižkov, kolem nějž vede hodně…
Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

Navštivte výstavu „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“ v Armádním muzeu Žižkov

09. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov byla zahájena výstava s názvem "Co srdce pojí,…
Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

Historik Jiří Plachý ve speciálním díle podcastu Kamufláž plus hovořil o pozemních silách na západní frontě

08. 04. 2025
Speciální čtyři díly podcastu Kamufláž plus se věnují tématu 80. výročí konce…
Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

Začíná výstava „Co srdce pojí, moře nerozdvojí: Čeští krajané v USA 1848–1918“. Připomene osudy českých přistěhovalců

06. 04. 2025
V Armádním muzeu Žižkov bude ve středu 9. dubna slavnostně zahájena výstava…