Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

V expozici 2. světové války Leteckého muzea VHÚ je vystaven britský letoun se zajímavými osudy. Jedná se o světoznámý Tiger Moth konstruktéra Geoffreye De Havillanda, který původně vznikl instalací motoru Gipsy II do draku svého předchůdce DH-60 Moth. Po provozních zkouškách a následných úpravách zadalo v roce 1931 britské Air Ministry objednávku na první sériové stroje. Začátkem roku 1932 byla vyvinuta výkonnější verze motoru Gipsy III o 130 k s označením Gipsy Major I. Letoun s novým motorem měl mírně pozměněnou konstrukci trupu a křídel a nesl označení DH-82 A. V době vypuknutí druhé světové války bylo v aeroklubech více než 300 těchto strojů a dalších 1 000 bylo dodáno RAF. V licenci byl DH-82 A produkován v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě a kompletoval se i v Indii.

Celkem bylo postaveno přes 8 800 kusů, které sloužily takřka po celém světě. Stovky těchto letounů jsou dodnes v letuschopném stavu. Také naši letci na západě se s tímto typem setkali během války. Sloužil jim pro elementární výcvik, přezkušování létajícího personálu i jako kurýrní. Letoun vystavený v expozici 2. světové války byl vyrobený u firmy Morris Motors Ltd., zřejmě v roce 1944, pod seriálem PG 627 a s trupovým výrobním číslem 4613. Poté byl asi nasazen v řadové službě. V březnu 1946 bylo letadlo prodáno holandské vládě a v Holandsku registrováno jako PH-UAM. Posléze sloužilo u různých leteckých provozovatelů mimo jiné i jako létající zkušebna.  V roce 1971 bylo registrováno v Německu u Aero-Club Gelnhausen jako D-EBIG, kde bylo používáno i k vleku kluzáků. Odtud bylo v roce 1988 vyměněno s VHÚ, načež prodělalo náročnou renovaci v dílnách LM VHÚ. Nyní je letoun vystaven v barevné úpravě stroje S/N R 5148, s nímž v roce 1943 létali čs. letci u 3. Elementary Flying Trainig School v anglickém Shellingfordu.

 

Motor  Gipsy Major I o výkonu 130 k (96 kW)

Rozpětí 8,94 m

Délka 7,29 m

Hmotnost prázdného letounu 506 kg

Vzletová hmotnost 828 kg

Maximální rychlost 167 km/h

Dostup 4 257 m

Dolet 480 km

 

Aktuálně



Lhaní účinnější než výstřely

Lhaní účinnější než výstřely

15. 09. 2025
V současné době sociálních sítí a mediální moci televizních stanic je při mezinárodních…
Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

Ministryně obrany na Vítkově vyznamenala in memoriam "takřka zapomenuté" československé hrdiny

12. 09. 2025
Ministryně obrany Jana Černochová dnes v památníku v Praze na Vítkově vyznamenala…
Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

Upozornění na uzavřený hangár v Leteckém muzeu Kbely

12. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky Leteckého muzea Kbely, že v době od 13. do 18.…
Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

Národní památník na Vítkově je od čtvrtka 11. září od 13:00 uzavřen. Platí to i pro pátek 12. září

10. 09. 2025
Upozorňujeme návštěvníky, že dnes, tedy ve čtvrtek 11. září 2025 je pro…
Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

Vývoz a dovoz speciálu v druhé pětiletce

10. 09. 2025
V letních měsících roku 1961 vypracovalo Oddělení zvláštních zahraničních styků Státní plánovací komise…