Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

Cvičný letoun De Havilland DH-82 A, Tiger Moth Mk. II, výr. č. 4613

V expozici 2. světové války Leteckého muzea VHÚ je vystaven britský letoun se zajímavými osudy. Jedná se o světoznámý Tiger Moth konstruktéra Geoffreye De Havillanda, který původně vznikl instalací motoru Gipsy II do draku svého předchůdce DH-60 Moth. Po provozních zkouškách a následných úpravách zadalo v roce 1931 britské Air Ministry objednávku na první sériové stroje. Začátkem roku 1932 byla vyvinuta výkonnější verze motoru Gipsy III o 130 k s označením Gipsy Major I. Letoun s novým motorem měl mírně pozměněnou konstrukci trupu a křídel a nesl označení DH-82 A. V době vypuknutí druhé světové války bylo v aeroklubech více než 300 těchto strojů a dalších 1 000 bylo dodáno RAF. V licenci byl DH-82 A produkován v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě a kompletoval se i v Indii.

Celkem bylo postaveno přes 8 800 kusů, které sloužily takřka po celém světě. Stovky těchto letounů jsou dodnes v letuschopném stavu. Také naši letci na západě se s tímto typem setkali během války. Sloužil jim pro elementární výcvik, přezkušování létajícího personálu i jako kurýrní. Letoun vystavený v expozici 2. světové války byl vyrobený u firmy Morris Motors Ltd., zřejmě v roce 1944, pod seriálem PG 627 a s trupovým výrobním číslem 4613. Poté byl asi nasazen v řadové službě. V březnu 1946 bylo letadlo prodáno holandské vládě a v Holandsku registrováno jako PH-UAM. Posléze sloužilo u různých leteckých provozovatelů mimo jiné i jako létající zkušebna.  V roce 1971 bylo registrováno v Německu u Aero-Club Gelnhausen jako D-EBIG, kde bylo používáno i k vleku kluzáků. Odtud bylo v roce 1988 vyměněno s VHÚ, načež prodělalo náročnou renovaci v dílnách LM VHÚ. Nyní je letoun vystaven v barevné úpravě stroje S/N R 5148, s nímž v roce 1943 létali čs. letci u 3. Elementary Flying Trainig School v anglickém Shellingfordu.

 

Motor  Gipsy Major I o výkonu 130 k (96 kW)

Rozpětí 8,94 m

Délka 7,29 m

Hmotnost prázdného letounu 506 kg

Vzletová hmotnost 828 kg

Maximální rychlost 167 km/h

Dostup 4 257 m

Dolet 480 km

 

Aktuálně



Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

Prostudujte si jedinečný dokument. Online se můžete podívat do kartotéky obětí Pražského povstání Oblastní kriminální úřadovny Praha

04. 05. 2025
Kartotéka, kterou patrně na základě předpisů pro evidenci obětí náletů pro civilní…
TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

TOULAVÉ DŹÍPY - Nová publikace Vojenského historického ústavu ke květnu 1945

04. 05. 2025
Pro Krista Pána – jaké to bylo divné vozidlo! Celé hranaté, žádné…
Z Armádního muzea Žižkov se bude vysílat speciální díl Operace naděje – 80. Večer pak Vítkov rozezní koncert Vítězství

Z Armádního muzea Žižkov se bude vysílat speciální díl Operace naděje – 80. Večer pak Vítkov rozezní koncert Vítězství

03. 05. 2025
V těchto dnech si připomínáme 80. výročí konce druhé světové války. Vojenský…
Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

Vypálení obce Javoříčko před 80 lety - 5. května 1945

02. 05. 2025
V pondělí 5. 5. 2025 si připomeneme nejen 80 let od začátku…
Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

Do Plzně na oslavy svobody dorazila také technika ze sbírek VHÚ Praha

01. 05. 2025
Pracovníci Vojenského historického ústavu ve státní svátek 1. května ve spolupráci se…