Cvičný proudový letoun L-39 Albatros

Cvičný proudový letoun L-39 Albatros

Dvojice snímků dokumentuje úspěšný československý cvičný proudový letoun L-39 Albatros. Na snímku ze sedmdesátých let je zachyceno přistání tohoto stroje na dálnici. Druhý snímek z let devadesátých zachycuje cvičný let verze L-39ZA.

 

L-39 představuje nejrozšířenější cvičný proudový letoun na světě. Navazuje na typ L-29; rámcová představa o náhradě „Delfínu“ krystalizovala od roku 1963, předběžné požadavky na nový typ byly vydány následujícího roku. Tým pod vedením Ing. Jana Vlčka a Ing. Karla Dlouhého spolupracoval s odborníky z moskevského institutu CAGI a bylo rozhodnuto, že stroj ponese sovětský motor AI-25. Prototyp poprvé vzlétl 4. listopadu 1968 a sériová výroba byla firmou Aero zahájena roku 1971. L-39 Albatros může letět v závislosti na verzi maximální rychlostí 630 až 750 km/h; jeho dostup je až 11 500 m. Letoun může využívat i nezpevněné plochy. Z logiky věci se jedná o letoun dvoumístný. L-39 však neslouží pouze k výcviku pilotáže, ale i bojové činnosti. Verze L-39ZA se zesíleným křídlem může nést čtyři závěsníky o nosnosti 500 kg (vnitřní) a 250 kg (vnější) a navíc nese dvouhlavňový rychlopalný kanón ráže 23 mm.

Do současnosti bylo vyrobeno takřka 3000 strojů L-39 Albatros v mnoha verzích. Tyto letouny se uplatnily v letectvu celé řady zemí, nejenom ve státech sovětského bloku, ale i například na Blízkém východě, v Etiopii nebo Nigérii. Vzhledem ke svému rozšíření se letouny L-39 ocitl i ve výzbroji leteckých sil mezinárodně neuznaných státních útvarů, například Čečenska. Stovky letadel se dostaly do rukou soukromým zájemcům, slouží například k letecké akrobacii, ale letoun L-39 i v současnosti využívají k výcviku letectva mnoha zemí. Vývoj tohoto letounu koneckonců zdaleka nebyl ukončen – nejnověji byla představena verze L-39NG („new generation“), jež poprvé vzlétla 14. září 2015.

 

Aktuálně



Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…