Detonační modelářský motor Mm-2,5

Detonační modelářský motor Mm-2,5

Je málo známou skutečností, že náš největší výrobce leteckých motorů Motorlet Jinonice, dříve firma Walter, produkoval v šedesátých letech minulého století i malé modelářské motorky, určené pro menší volné a upoutané modely.

Konstruktérem motoru Mm-2,5 byl roku 1962 pan Ivan Petr a ten po pečlivém zpracování dokumentace se svými spolupracovníky dohodl jeho výrobu v učňovském středisku Motorletu n.p., závodů Jana Švermy. Výsledkem byla malá série velice pěkných a kompaktních modelářských motorků, které mohly být podle použité hlavy válce buď detonační, nebo se žhavicí svíčkou. Na jejich výrobě si pak učňové pod dohledem zkušených odborníků osvojovali zásady precizní a přesné práce.

Z technického hlediska šlo o dvoudobý jednoválec se sáním klikovým hřídelem uloženým v kluzném ložisku. Vyplachování bylo řešeno dvěma přefuky sešikmenými pod úhlem 45° vzhůru. Klikový hřídel byl vyroben z cementační oceli, tepelně zpracován a broušen. Kliková skříň, řešená jako kokilový odlitek z hliníkové slitiny, obsahovala ocelovou vložku válce, píst z perlitické litiny bez kroužků s duralovou soustruženou ojnicí. Hlava válce byla odlitá z lehké slitiny a pomocí šesti šroubů přichycená k tělu skříně. V její středu pak byl umístěn buď kompresní šroub, nebo žhavicí svíčka podle typu motoru. Na velice hladkém povrchu karteru bylo vylito okřídlené M, jako znak mateřského závodu Motorlet a označení zdvihového objemu.

Tento krásně zpracovaný motorek, vyrobený z těch nejkvalitnějších materiálů, byl použit i v několika soutěžních modelech, kde dosáhl velice pěkných výsledků a byl rovnocenným soupeřem i velkosériovým pohonným jednotkám našich i zahraničních výrobců.

Do sbírky VHÚ byl získán v roce 1984 koupí od n.p. Klenoty.

Motorek měl celkovou délku 55 mm, šířku přes patky 42 mm a výšku 70 mm. Vrtání 15 mm, zdvih 14 mm a zdvihový objem 2,47 cm³. Jeho celková hmotnost byla 135 g a dosahoval až 16 000 ot/min podle druhu použité vrtule.

Aktuálně



Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

Přijeďte do Lešan na Tankový den – 30. 8. 2025

28. 07. 2025
Vojenské technické muzeum Lešany ožije poslední srpnovou sobotu 30. 8. 2025 tradičním…
Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

Systém vojenského školství v posledním dvacetiletí ČSLA

26. 07. 2025
Počínaje školním rokem 1972/73 byla v Československé lidové armádě zavedena nová školská soustava.…
Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

Výročí 130 let od narození generála Františka Moravce, zveřejňujeme dosud neznámé snímky z jeho působení v Německu

23. 07. 2025
Připomínáme si 130 let od narození brigádního generála Františka Moravce, muže, který…
Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

Branná povinnost v Československu (1918‒1939) jako téma souladu i střetávání zájmů obrany státu a politických hledisek

21. 07. 2025
Na jaře letošního roku uplynulo 105 let od uzákonění branné soustavy Československé…
První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

První ročník Letní školy pro seniory se povedl. Debatovali s našimi historiky a prošli s nimi muzeum

16. 07. 2025
Vojenský historický ústav Praha uspořádal na začátku prázdnin Letní školu pro seniory…