Douglas DC-3A

Douglas DC-3A

Historie tohoto slavného typu se začala psát v roce 1934, kdy společnost Pan American Airlines požádala firmu Douglas o vývoj zvětšené verze úspěšné DC-2. Výsledkem byl Douglas ST a následující DC-3. Ten poprvé vzlétl 17. prosince 1935 a ještě před začátkem druhé světové války se stal průkopníkem v letecké dopravě cestujících i nákladu. Doznal značného rozšíření u mnoha uživatelů a v době války se vyráběl také jako transportní s označením C-47 Skytrain. Do konce války bylo v USA vyrobeno 10 692 strojů. Sovětská vláda zakoupila na tento stroj licenci a výroba pod označením Li-2 se rozběhla v roce 1938. Během druhé světové války došlo k masovému zavádění Lisunovů k vojenskému letectvu. Letouny sloužily k přepravě osob i nákladu, padákovým výsadkům i k dalším úkolům. Bylo vyrobeno asi 2 000 kusů. Po skončení 2. světové války se používaly v Československu spolu s původními DC-3 i stroje sovětské výroby. Jejich uživateli byly Československé státní aerolinie i vojenské letectvo.

Douglas DC-3A americké poznávací značky N143J byl vyroben v roce 1937 původně jako DC-3 s motory Wright R-1820, používali jej Pan American Grace Airways na linkách v Jižní Americe. Po 2. světové válce byl ve službách mnoha společností (Robinson Airlines, Mohawk Airlines, Houston Aviation Products a dalších). V rámci generální opravy v roce 1967 byl upraven na standard DC-3A montáží výkonnějších motorů R-1830. Letecké muzeum VHÚ stroj získalo výměnou po přeletu Atlantiku v roce 1991. V roce 1998 byl zapůjčen Českým aeroliniím a po celkové opravě byl u příležitosti osmdesáti let od založení firmy vystaven před hlavní administrativní budovou ČSA v Praze-Ruzyni v barvách z padesátých let minulého století s fiktivní čs. imatrikulací.

Motory Pratt & Whitney R-1830-92 Twin Wasp

Rozpětí 28,95 m

Délka 19,63 m

Hmotnost prázdného letounu 7 480 kg

Vzletová hmotnost 11 430 kg

Cestovní rychlost 260 km/h

Max. rychlost 318 km/h

Dostup 7 076 m

Dolet 2 400 km

Aktuálně



Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

Přehlídka Revolučních gard na Pražském hradě 28. května 1945

01. 06. 2025
Po skončení druhé světové války v Evropě vykonal prezident republiky Edvard Beneš přehlídky…
Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

Jubilejní sezona ve VTM Lešany zahájena vzpomínkou na československé úspěchy v Rallye Paříž-Dakar. Přišlo na 12 tisíc fandů pouštní rallye i vojenské historie

31. 05. 2025
Slunečné počasí přilákalo v sobotu 31. května do areálu Vojenského technického muzea…
O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

O demokracii se musí bojovat. Českoslovenští politici na to po válce nebyli připraveni, říká v rozhovoru historik Prokop Tomek

30. 05. 2025
Česká republika si připomíná 80 let od konce druhé světové války, připravili…
Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

Dakarské legendy zahájí jubilejní 30. sezonu v Lešanech - 31. května 2025

30. 05. 2025
V sobotu 31. května 2025 bude zahájena jubilejní 30. sezona ve Vojenském…
Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

Připomínáme si 80 let od přehlídky Československé samostatné obrněné brigády v Praze - 30. května 1945

29. 05. 2025
Dne 30. května 1945 se Pražanům při slavnostní přehlídce představili příslušníci Československé…