Dlouholetý režisér Československého armádního filmu Karel Forst se pod vlivem filmové kultury druhé poloviny 60. let 20. století pustil metodou filmu-ankety do sběru názorů a pocitů vojáků základní služby. Poměrně otevřené a upřímné výpovědi vojáků o jejich vztahu ke službě, ke spolubojovníkům, k děvčatům a k volnému času ovšem Forst anonymizoval a doplnil ilustračními záběry, které zachycují některé typické situace a rituály v životě vojáka (povýšení, přechod do druhého ročníku služby, stříhání metru, propuštění do civilu).
Film nepřináší šokující odhalení, ale spíše v něm zaznívají názory na každodennost vojenské služby, což byl ovšem sám o sobě ve srovnání s kašírovanými propagandistickými filmy 50. let znatelný posun. Jako hudební podkres použil Forst jazzově laděné improvizace (Jiří Stivín, Karel Vejvoda, Karel Velebný, Josef Vejvoda) a dobové písně oblíbené u mládeže.
„Muži“ jsou jedním z mála filmů z vojenského prostředí své doby, který reflektuje nitro vojáků a dává jejich názorovému a citovému světu prostor pro vyjádření v dokumentárním filmu.
Kopie filmu byla do sbírek Vojenského historického ústavu získána převodem v roce 2008.
Výrobce: Studio ČAF, 1967
Tvůrci: kamera Jan Jiráček, námět, scénář a režie Karel Forst
Technické údaje k filmové kopii: 35 mm, III. kombinovaná kopie, černobílá, 532 metrů (17 minut)