Železniční vojsko, jehož tradice sahají až k působení československých legií v Rusku, bylo druhem vojska, jehož hlavním úkolem bylo zabezpečovat provoz železnic při napadení státu. V průběhu historického vývoje pak docházelo k různým změnám v zařazení této složky. V roce 1950 bylo železniční vojsko vyňato ze svazku ženijního vojska a stalo se samostatnou zbraní. V roce 1957 bylo převedeno do kompetence resortu dopravy a začalo také plnit úkoly ve prospěch národního hospodářství, jako byla např. obnova železničních tratí, opravy a stavba mostních konstrukcí atd. V rámci ČSD působili vojáci i při zabezpečení železničního provozu. Železniční vojsko zrušila svým rozhodnutím Rada obrany státu dne 17. 11. 1993.
Krátkometrážní výukový film „Pojízdné dílenské prostředky železničního vojska“ byl natočen v 80. letech ve filmovém a televizním studiu Vysoké školy dopravy a spojov Žilina, kde se na Vojenské fakultě připravovali specialisté železničního vojska. Toto studio svou výrobou pokrývalo většinu potřeby instruktážních, metodických i dokumentárních filmů železničního vojska. Vlastní film seznamuje diváka s rozdělením, vybavením a základními TTD pojízdných dílenských prostředků. Tyto jsou děleny na železniční (Žel. PD-C), ženijní (ŽPD-1, ŽPD-2, ŽPD-3, EPO), automobilní (PAD-1, PAD-2) a tankové (TPD-A). Ve filmu je bohatě využito kreslených schémat, především k popisu konkrétního dílenského vybavení jednotlivých typů souprav.
V závěru je předvedena metodika soustředění poškozené techniky v poli do tzv. „hnízd“ odkud je následně přesunována na shromaždiště poškozené techniky, kde jsou již prováděny běžné dílenské opravy. Černobílá kopie 16 mm formátu je po technické stránce velmi nekvalitní (neostrost a chvění obrazu, kolísavý zvuk).
Výrobce: Vysoká škola dopravy a spojov Žilina – Vojenská fakulta
Tvůrci: pplk. Ing. Jaromír Horečný, pplk. Ing. Zdeněk Kozelka
Technické údaje k filmové kopii: 16 mm, II. kombinovaná kopie, čb., česká verze, 342 metrů (31 minut)
Kopie filmu byla do sbírky VHÚ Praha získána v roce 2017 darem.