Maurits Cornelis Escher (1898–1972) byl nizozemský umělec, kreslíř a grafik, zobrazující ve svých dřevořezech a litografiích paradoxy perspektivního kreslení, topologické útvary a rozvržení roviny na pravidelné vzorce. Jeho ranou tvorbu lze charakterizovat jako realismus se sklonem k strohým geometrickým formám. Malíř se již od samého začátku zajímal o přechod rovinného zobrazování do prostorového a o prolínání těchto dvou aspektů.
Escher byl nepochybně ovlivněn starými maurskými mozaikami, které viděl na svých cestách po Španělsku. Tato idea nalezla tvůrčí uplatnění například v dřevořezbě „Osm hlav“, kde každá figura je individuální a každý prostor mezi figurami má svůj vlastní odraz.
Umělcův kontakt s matematikou mu pomáhal rozšířit repertoár dvojznačných forem. Celou sérii kreseb věnoval nekonečným plochám, jako je například plocha Möbiova.
Dřevorytina „Hvězdy“ vyjadřuje Escherův přístup ke Keplerovým idejím o matematické podřízenosti vesmíru. Pravidelné geometrické figury symbolizují řád kosmu, který je postaven proti náhodnostem.
Escher nezapřel ani svou zálibu v architektuře. Sklony k vytváření geometrických iluzí byly základem mnoha jeho takzvaných paradoxních kreseb, kdy s využitím efektů, jako je například Neckerova krychle, zobrazoval budovy, jež ve skutečnosti nemohou existovat. Podobně využíval i efektu různého vnímání duté a vypouklé formy při pozorování objektu. Originálním a provokujícím způsobem poukazoval na možnosti vzájemného prolínání a obohacování umění a vědy.